ABF-huset, måndag kväll. Transports avdelning i Stockholm frågar ut landstingspolitikerna om upphandlingar inför valet. I publiken sitter många taxichaufförer. Foto: Fredrik Sandberg

 

 

 

Stockholm ska följa Malmös exempel. Vita jobb-modellen införs om det blir rödgrön majoritet i stadshuset efter valet. Det beskedet gav Roger Mogert (S) och Ann-Margarethe Livh (V) vid Transports hearing om offentlig upphandling på måndagskvällen. Maria Antonsson (MP) var med på noterna:

– Bara det blir miljömässigt hållbart.

Första ronden handlade om färdtjänsten och landstingets upphandlingar. Den senaste 2011 slutade med att Fågelviksgruppen, ägare till bland annat Taxi Kurir och Taxi 020, fick 98 procent av alla körningar.

Priset var lägre än i upphandlingen innan.

– Det hade vi aldrig kunnat drömma om. Vi trodde att det skulle bli dyrare, sa kristdemokraten Karl Henriksson.

Stockholms stad handlade upp skolskjutsar i våras. Samtrans vann med ett anbud som låg 25-30 procent under konkurrenternas.

– Det betydde att chaufförerna fick sänkta löner med 25–30 procent, vittnade en chaufför som var på plats i ABF-huset i Stockholm i går kväll.

Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transports taxisektion, hade lagt ner ett jättejobb på att få politiker från alla partier i landstinget att komma till utfrågningen. Han lyckades genom att inte godta nej som svar.

Efter utfrågningen var han nöjd.

– Om jag bara utgår från vad de säger verkar det som om de har förstått att upphandlingarna av färdtjänsten inte kan fortsätta på samma sätt, sa han.

Det visar sig snart om det stämmer. Direkt efter valet är det dags för nästa upphandling. Erika Ullberg (S) tror inte att det blir någon ändring om det inte blir maktskifte och rödgrön majoritet i landstinget.

– Allianspartierna tycker att kundval är viktigare än kollektivavtal, var hennes slutsats.

De vinnande företagen har en gemensam nämnare. De har inte tecknat kollektivavtal, med undantag för enstaka anslutna åkare.

Det har bara Taxi Stockholm, som aldrig vinner några upphandlingar. Både styrelseordföranden Dimitrios Faniadis och vd Lars Strömberg var på plats i ABF-huset.

– Jag tror att politikerna tycker att det är pinsamt att ett företag som tar sociala hänsyn aldrig vinner någon upphandling. Det borde åtminstone vara pinsamt för dem, tycker han.

I stället har upphandlingarna lett till sämre konkurrens och att mindre åkerier slås ut.

– Ni lägger enorma volymer på ett och samma företag. Är det vettigt? Hur ska vår bransch kunna utvecklas mot konkurrens och sunda villkor? frågade Lars Strömberg.

För många av Transports medlemmar är upphandling lika med uppsägning, provanställning och i bästa fall fast jobb med samma lön som förut efter sex månader. Det berör väktare, p-vakter, sopgubbar, taxi- och färdtjänstförare.

Kommunpolitikerna Roger Mogert och Ann-Margarethe Livh lovade att ändra på det, om nu opinionsmätningarnas prognoser om maktskifte i Stockholm blir verklighet. Vinnande företag ska ta över personalen. Vita jobb-modellen ska införas. Det innebär bland annat att företagen ska erbjuda kollektivavtalsliknande villkor.