Bemanningsföretaget Uniflex och kundföretaget Bring avvaktar polisutredningen.

– Vi tittar på det här själva också. Vi försöker fastställa fakta och kolla upp sanningshalten. Så länge det är ett polisärende kan jag tyvärr inte säga mycket mer, säger Hélène Belin, informationschef på Bring.

– Det är bra att han har gjort en polisanmälan. Polisutredningen får klargöra vad som har hänt, säger Jan Bengtsson, vd på Uniflex.

Uniflex bokar inte ut personal till den Bringanställde som polisanmälts för utpressning, men företaget gör ingen internutredning.

– Ingen anställd hos oss har blivit polisanmäld, konstaterar Jan Bengtsson.

Nyanställda på Uniflex lämnar adress och kontonummer. Någon procent har inget bankonto. De får lönen på en utbetalningsavi, enligt Jan Bengtsson:

– Jag har under 15 år i branschen aldrig hört talas om någon som inte har uppgett sitt eget kontonummer.

Jan Bengtsson önskar att Karim hade vänt sig direkt till Uniflex och berättat.

– Det är jättetråkigt om han inte vågade. Det får jag ta till mig. Vi måste gå igenom det internt. Våra anställda ska inte behöva vara rädda för oss.