Tidningar skulle skriva negativt om fackförbundet Unionen. Det var pr-strategin för företaget Bemannia som facket krävde på miljoner för brott mot kollektivavtalet. Bakom kampanjen står pr-konsulten Paul Ronge.

Unionen har under året drivit flera fall om bland annat felaktiga löner och övertidsersättningar för anställda på Bemannia. Det rör sig om miljonbelopp.

I september i år anlitade företaget pr-konsulten Paul Ronge för att hantera krisen. Enligt tidningen Publikt gick strategin ut på att svartmåla facket med hjälp av ”genomtänkta budskap i rätt medier”. Bland annat skulle man få tidningar att skriva negativa artiklar om Unionen. Rubrikförslagen löd.

”Därför attackerade Unionen Bemannia – hade skickat fel avtal till medlemmarna.”

”Bemanning rött skynke för Unionen – nu hotas xxx jobb efter segdragen konflikt.”

”Så styr Unionen Västtrafik – usel stämning och sjukskrivningar.”

En annan idé var att försöka få in en provokativ annons i Unionens förbundstidningen Kollega. ”Tas den inte in är det också en möjlig nyhet”, resonerar Paul Ronge.

Att det här nu blir offentligt beror på att Paul Ronge i sin tur har stämt Bemannia. Han vill nämligen ha 151 734 kronor för jobbet. Medan Bemannias vd anser att 52 500 kronor borde räcka. Företaget hävdar till exempel att taxiresor för 2 984 kronor inte är något det borde stå för.

Vilket alltså fått Paul Ronge att stämma företaget till tingsrätten.