De marknadsför framtid
– Vi kan smälta in och anpassa oss. Vi vet när vi ska prata med ungdomarna och när vi ska hålla oss undan. Magdalena Mackiewicz och Danijela Radovanovic kommer från Gårdsten i Göteborg, en av de förorter som toppar statistiken över ungdomar som står utanför samhället.
Danijela Radovanovic, 23 och Magdalena Mackiewicz, 24, växte upp i Gårdsten i Göteborg, en av de förorter som toppar statistiken över antalet unga som varken jobbar eller pluggar.
Nu värvar de ungdomar till Arbetsförmedlingens projekt Unga in.
– Det här skulle ha startat när vi var 16, 17 år. Om det hade funnits då kanske våra liv hade tagit andra banor, resonerar de.
Båda har en del ungdomssynder och struliga perioder bakom sig. För några månader sedan hamnade de i ett projekt för arbetslösa ungdomar. Där fick de höra talas om Unga in.
Det slutade med att de blev anställda som marknadsförare i februari. Deras uppgift är att söka upp andra ungdomar och berätta om projektet.
– Vi har levt samma liv som dem och vi pratar samma språk, säger de.
Men det gäller att gå varsamt fram. De kan inte öppna med att säga att de kommer från Arbetsförmedlingen. Då är det kört. Arbetsförmedlingen står inte högt i kurs bland de unga.
– Ungdomar säger inte Arbetsförmedlingen. De säger Arbetsförnedringen. Du blir inte bemött som en person på Arbetsförmedlingen, utan som ett ärende på ett papper. Sedan blir du skickad vidare: en lapp här och ett möte där. Du är en prick i systemet, berättar de.
Hittills har de hängt mest i Västra Frölunda. Det har blivit många timmar på ungdomsgården 1 200 kvadrat. Nu ska fortsätta i andra änden av Göteborg. Angered står på tur.
Det finns fem marknadsförare i Göteborg. Från början var deras mål att värva 100 ungdomar. De har de uppnått. Nu är siktet inställt på 200.
– Unga in är kanonbra. Framför allt är det frivilligt. Då är det lättare att få med ungdomar. Ingen vill känna sig kontrollerad.
Projekt i fem städer
Unga in vänder sig till unga under 25 år som varken arbetar eller studerar. Tanken är att möta ungdomarna på deras egna villkor och få dem att börja jobba eller plugga. Arbetsförmedlingen startade projektet tillsammans med Fryshuset i Stockholm i slutet av 2009.
Nu finns det i ytterligare fem städer: Göteborg, Malmö, Gävle, Södertälje och Skellefteå.
409 ungdomar deltar. Två tredjedelar är pojkar.