Foto: Erik Mårtensson

Arrivas bussförare berättar om arbetstider på upp till 64 timmar i veckan och arbetspass på elva timmar – även på natten. Schemat går runt på åtta veckor med stora variationer upp och ner i antalet arbetade timmar.

 

Mohammed Hersi körde buss i Solna när han blev akut sjuk. Han tryckte på den röda larmknappen. Rött står för ilanrop som ska besvaras omedelbart.

Arrivas trafikledning svarade inte.

– Då ringde jag med mobilen. I stället för att hjälpa mig sa trafikledningen åt mig att köra hem bussen till garaget.

Han fick be passagerarna om hjälp. De ringde efter en ambulans.

– Jag var nästan helt borta, men jag minns att en kille var väldigt hjälpsam. Han hjälpte mig att lägga mig på golvet. Sedan minns jag ingenting förrän jag vaknade upp på Karolinska sjukhuset.

Åsa Larsson är inspektör på Arbetsmiljöverket.

– Föraren ska kunna larma med en larmknapp och få hjälp direkt. Den möjligheten till direktkontakt måste finnas, säger hon.

Mohammed Hersi var inlagd i två dygn. I går, torsdag, skrevs han ut. Nu är han sjukskriven i tre veckor. Han är 40 år och har aldrig råkat ut för något liknande tidigare.

– Läkarna trodde att det beror på stress. De undersökte hjärtat men hittade ingenting.

Det hände vid 21-tiden i tisdags kväll. Det var hans femte arbetsdag under en arbetsvecka på 64 timmar. Det här passet skulle han jobba i åtta timmar. Det var hans kortaste arbetspass så långt. Tidigare under veckan hade han haft arbetspass på nio eller tio timmar.

Han hade börjat jobba ungefär klockan 15. På grund av förseningar fick han skjuta upp matrasten och korta ned den med tio minuter till en halvtimme. Han hade inte kört särskilt länge förrän han blev sjuk.

När han hade skrivits ut från sjukhuset i går gick han till jobbet för att få reda på varför ingen svarade på hans ilanrop.

– De svarade att de ska undersöka saken.

Han tänker inte ge sig förrän han får svar. I går var han på jobbet igen men möttes bara av beskedet att ingen ansvarig fanns på plats.

– Bussen ska vara kontrollerad innan jag kör ut från garaget. Om larmet inte fungerar ska den tas ur trafik, konstaterar han.

Inga passagerare kom till skada. Mohammed Hersi hade sinnesnärvaro nog att köra in på en hållplats innan det var för sent.

– Jag ville inte riskera passagerarnas liv.

Arbetet ringde upp Arrivas kommunikationschef  Tomas Hedenius runt klockan tio i dag på förmiddagen och bad om en kommentar. Vid 15-tiden gav han beskedet:

– Utsikterna att få en kommentar i dag är nog små. Vi återkommer.