Förlust i hovrätten ger hopp
Ett nederlag som ger hopp om framtida segrar. Både Transport och Sveriges Åkeriföretag hittar ljuspunkter i Svea hovrätts friande dom mot Thorkil Andersen, vd för låglöneåkeriet Frode Laursen Polska.
– Han hade åkt dit om de nya reglerna hade gällt, säger Martin Viredius, Transports tredje vice ordförande.
De nya reglerna kom i maj 2010. Åtalet gällde Frode Laursens körningar åt Ica på våren 2009. Thorkil Andersen friades enligt de gamla reglerna.
I domen går hovrätten igenom både de nya och de gamla reglerna.
– Det framgår att Frode Laursen hade hamnat i ett helt annat läge med de nya reglerna, säger Johan Lindström, vd för Sveriges åkeriföretag.
Det är helt andra tongångar än efter den friande domen i Västmanlands tingsrätt i juni 2011, trots ännu en friande dom. Då lät det som om domedagen var nära.
Nu tolkar både facket och åkarna domen som att Thorkil Andersen skulle bli fälld med de nya EU-reglerna.
De nya reglerna är tydligare. Högst tre inrikeskörningar under en vecka är tillåtna för utländska åkerier. Chaufförerna ska ha klara papper på vad de vad de sysslar med i Sverige.
Det krävdes inte med de gamla reglerna. Därmed friades Thorkil Andersen. Det spelade ingen roll att han inte kunde visa papper på vad lastbilarna gjorde i Sverige. Kammaråklagare Jens Carlström kunde inte bevisa att de körde olagligt.
Han tänker inte överklaga.
– Skickliga jurister har prövat saken. Jag har ingen anledning att påstå att de har fel, säger han.
Kriminalinspektör Tommy Redefalk i Västerås ledde förundersökningen. Nu leder han en ny förundersökning mot ett danskt åkeri om brott mot de nya EU-reglerna.
– Vi har ännu inte bestämt om vi ska gå vidare, berättar han.
Åkeribranschen har gått i spänd väntan på domen. Ytterst handlar det om lönedumpning som leder till att seriösa åkerier slås ut. Åkarna tycker att polis och åklagare måste göra mer för att stoppa olaglig yrkestrafik.
Johan Lindström jämför Sverige och Danmark. Danmark har nio fällande domar sedan de nya EU-reglerna infördes. I Sverige har inte ett enda fall gått till domstol.
– Nu måste vi få ett fall prövat i domstol, säger Martin Viredius.
Möjligen blir det lättare nu. Åklagarmyndigheten organiserar om för att bli bättre på trafikbrott.
Åklagarna i Östersund och Karlskrona ska bli experter på trafikbrott. Med start den 1 maj tar Östersund och Karlskrona över nya trafikbrott som begåtts i andra delar av Sverige. Den 1 november är övergången klar. Då tar åklagarna i Östersund och Karlskrona över hela landets brott inom yrkestrafiken.
Nyordningen är bland annat en följd av högljudd kritik från Transport och Sveriges Åkeriföretag. I flera år har de klagat på polisens tillsyn är för slapp. Och i den mån som polisen driver trafikbrott slutar det ändå med att åklagarna lägger ner.
– Det är precis det som vi vill råda bot på, säger Katarina Eriksson, chef för åklagarkammaren i Östersund.
Trafiksatsningen är ännu så länge ett försök, eller snarare en del av ett försök som går ut på att hantera enklare mål mer rationellt och effektivt och mer enhetligt över hela landet. Försöket ska utvärderas på våren 2014.
Tio åklagare i Östersund och tio åklagare i Karlskrona ska arbeta med trafikbrott av och till. En åklagare på varje ort ska bli expert på trafikbrott.