De Saabanställda har inte fått sina löner och efter fredag har IF Metall möjlighet att begära bolaget i konkurs. Samtidigt överväger Saabs vd Victor Muller en ansökan om rekonstruktion.

– Vi utesluter ingenting, om Kronofogden närmar sig så måste vi skydda oss, säger han till branschtidningen Automotive News.

En rekonstruktion skulle innebära ett rådrum som ger bolaget skydd från exekutiva förfaranden i form av konkurs eller utmätning.

Den skulle också föra med sig pengar till de anställda.

– Finns inga pengar att betala löner med kan rekonstruktören fatta beslut om lönegaranti. Då skjuter staten till pengar, som blir ett lån som skuldförs bolagets räkenskaper, säger advokat Hans Elliot till TT.

Det är bara två år sedan Saab rekonstruerades med skulder på över tio miljarder kronor.

– Att företaget varit underkastat rekonstruktion tidigare är inget plus, säger Hans Elliot.

IF Metallmedlemmarnas betalningsuppmaningar delgavs företaget i fredags och nu har Saab en vecka på sig att, som det heter, agera.

– Det betyder inte, säger förbundsjurist Darko Davidovic, att de ska ha betalt, man kan ställa säkerhet eller något annat.

Men har inget hänt har metallarna därefter tre veckor på sig att begära Saab i konkurs. När denna i så fall blir ett faktum träder den statliga lönegarantin i kraft.

– Vi avvaktar de här sju dygnen för att se om Saab betalar ut vår fordran, säger Darko Davidovic.

Tjänstemannafacket Unionens delgivning väntas nå Saab på tisdag förmiddag.

Underleverantören Plastals vd Per-Ewe Wendel tycker att en rekonstruktion är ett logiskt nästa steg, men är förvånad över att den inte kommit tidigare.

– Men det är klart jag inte tycker det är bra, det innebär att vi med all sannolikhet inte får tillbaka de fordringar vi har.

Samtidigt som Saabs vd Victor Muller i intervjun överväger en rekonstruktion för bolaget hänvisar tidningen till en källa ”nära förhandlingarna”, som säger att Saab Automobile är nära en finansiering som skulle säkra de ekonomiska problem som finns på kort sikt.

Därmed skulle företaget kunna överleva tills avtalen med de kinesiska samarbetspartnerna blir godkända av kinesiska myndigheter.