Det är osäkert när Saab kan börja bygga bilar igen, men lönen är nu på väg in på de anställdas konton.

Lånet på 230 miljoner kronor från fonden Gemini, som blev klart i går, gör att krisen tillfälligt lättar.

– Det är ju fantastiskt skönt. Jättehärligt! säger Anette Hellgren, fackordförande för Unionen på Saab Automobile.

Många anställda fick lönen redan på onsdagen och senast på torsdag förmiddag ska alla ha pengarna på kontot. Beskedet kom efter att Saab meddelat att man tagit ett lån på 25 miljoner euro, motsvarande cirka 230 miljoner kronor, hos fonden Gemini Investment Fund.

– Det här tillskottet är superviktigt. Nu har vi tre dagar i rad presenterat initiativ som stärker vår kortsiktiga likviditet, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab.

Räcker de pengar ni har nu för att starta och säkra produktionen?

– Det är självklart att detta är ett enormt bra tillskott men samtidigt har vi ytterligare andra initiativ som jag inte kan prata om nu, säger Geers.

Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen, kallar pengarna en pusselbit i den kortsiktiga finansieringen. Däremot tror han inte att pengarna räcker för att säkra en produktionsstart.

– Ska det vara någon uthållighet måste Saab reservera pengar för löner och skatter för juni och två månader till, säger han.

Saab har, enligt informationschefen Eric Geers, order på över 10 000 bilar inne, och hoppas att produktionen startar igen inom två veckor.

– Det är ju superviktigt för hela systemet att det kommer i gång så snabbt det går. Och tro det eller inte — order kommer in även under krisen.

De sammanlagda kraven på Saab hos Kronofogden är 70—75 miljoner kronor, totalt 75 ärenden. De största är på drygt 44 miljoner från fordonskomponenttillverkaren IAC.

Samtidigt granskar Riksgälden avtalet om försäljningen av Saabs fastigheter, där 50,1 procent av aktierna i fastighetsbolaget ska säljas till Hemfosa fastigheter för 255 miljoner kronor.