Kärvt om nytt sopavtal
Transport och Bilarbetsgivarna ska träffa medlarna på nytt på söndag och måndag, den 8 och 9 maj, men utsikterna att nå ett avtal innan konflikten börjar på onsdag är små.
– Vi står mycket långt ifrån varandra, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Transport har varslat om konflikt för landets 4 300 privatanställda sopgubbar från och med onsdag. Då blir det blockad mot övertid, mertid, inhyrning och nyanställningar.
Det finns ett utbrett missnöje bland sopgubbarna mot att arbetslastningen ständigt ökar. Det är i sin tur en följd av kommunernas upphandlingar. Upphandlingarna sätter priserna, och därmed sopgubbarnas arbetsvillkor och löner, under press.
Sopgubbarna är beredda att strid för krav om en ”belastningsbegränsare”, ett stopp som slår till om arbetsbördan blir stor. Det här ska kopplas till ett premiesystem som ger mer betalt ju mer sopor som sopgubbarna tar hand om.
Premiesystemet finns i avtalet, men antalet sopgubbar med premielön har minskat undan för undan. I dag omfattar det bara drygt 70 sopgubbar i Stockholm. Transport vill införa systemet i hela Sverige.
Det verkar finnas ett utbrett stöd för det kravet bland sopgubbarna själva. De som har tvingats byta från premielön till månadslön med en liten premiedel på toppen, tycker att de har fått både mer jobb och mindre lön.
Bilarbetsgivarna säger nej. De dömer ut premielöner enligt den så kallade poänglistan som en 70-talsprodukt. De säger nej till ackord och hävdar att det hotar trafiksäkerheten.