• Skyddsombud – utses vanligtvis på tre år av kollegor på en arbetsplats som sysselsätter minst fem anställda regelbundet (eller färre om behovet finns), oftast genom facket. Finns inget kollektivavtal på arbetsplatsen kan arbets-tagarna själva välja ombud. Ska bevaka arbetsmiljön, kontrollera chefens systematiska arbete för arbetsmiljö (risker, åtgärder, uppföljningar) och vara med och planera allt som rör arbetsmiljön. Det gäller även vid omorganiseringar och inför nya arbetsmetoder. Enligt Arbetsmiljöverket bör det finnas ett ombud för varje avdelning och skift. Skyddsombud kan kräva att chefen åtgärdar risker, eller stoppa ett arbete till dess att Arbetsmiljöverket granskat det.

• Huvudskyddsombud – på större arbetsplatser kan det finnas många skyddsombud, från flera förbund. Då kan en utses till huvudskyddsombud för att samordna dessa.

• Regionalt skyddsombud – utses av ett fackförbund lokalt och ska representera anställda medlemmar på
arbetsplatser som saknar eget skyddsombud, men där det måste finnas minst en medlem från samma förbund. Reser runt och besöker dessa arbetsplatser, och granskar arbetsmiljön.

•Skyddskommitté – ska chefen bilda på arbetsplatser med fler än 50 anställda. I kommittén ska representanter för arbetsgivaren och skyddsombudet sitta. Tar upp arbetsmiljöfrågor som rör hela arbetsplatsen. Om en arbetsplats med färre än 50 anställda begär en skyddskommitté ska det inrättas. Bör enligt Arbetsmiljöverket ses var tredje månad.