SAS-facken pressar företagsledningen i förhandlingarna om det senaste sparpaketet. Piloter och kabinfack redovisar öppet hur stora besparingar de accepterar.

Under de närmaste två åren ska SAS personal minskas med 4.500 anställda och 21 flygplan ska ställas på marken. Företagsledningen kräver dessutom lönesänkningar med 10—20 procent. Det ska ge en sammanlagd besparing på 6,5 miljarder kronor fram till 2011.

I början av veckan avslöjade danska kabinfacket CAU att SAS kräver besparingar av kabinfacket på 220 miljoner kronor. CAU går med på 85 miljoner kronor.

Nu gör SAS-piloterna samma sak. De erbjuder en sänkning av lönekostnaderna med 10 procent och hävdar att det ger en besparing på 250 miljoner kronor årligen.

Tagit stort ansvar

Därmed anser piloterna att de sedan sparprogrammet Core SAS presenterades för 10 månader sedan har gått med på en besparingar på sammanlagt 1 miljard kronor årligen eller mer än 25 procent av deras lönekostnad. De här utspelen sätter press på företagsledningen.

– Vi anser att vi nu har tagit ett stort ansvar med vårt bud även om vi inte uppfyllt företagsledningens hårda krav, säger svenska pilotfackets ordförande Sören Skog.

– Vi försöker ha en positiv grundsyn till företagets sparkrav med tanke på SAS och hela flygbranschens kritiska läge.

SAS-facken anser att tonläget från företagsledningens sida skärpts väsentligt sedan förhandlingarna drog i gång i augusti och gapet mellan pilotfacket och företagsledningens bud ligger på runt en halv miljard kronor per år i besparingar enligt vad TT erfar.

Risk för uppsägningar

– Vi får nu värdera och analysera var vi står i förhandlingarna med facken. Det är till sist styrelsen som får fälla avgörandet om hur vi går vidare, säger Sture Stölen, chef för investerarrelationer på SAS Group, till TT.

– Vi vill inte kommentera förhandlingsläget eller enskilda detaljer i fackens bud.

Om inte SAS-styrelsen anser att den fått igenom tillräckliga besparingar kommer företaget att börja varsla personal i stor skala i främst Danmark och Norge där lönekostnaderna är högre än i Sverige erfar TT.

Från TT