– Det finns inga skäl till att sjömän ska ha bättre villkor än andra när de är sjuka, säger Fredrik Holmberg, förhandlare vid Sjöfartens Arbetsgivareförbund.

Fredrik Holmberg har inte sett förslaget från näringsdepartementet om försämrade sjukvillkor för sjömännen och kan inte kommentera det.

Men 2003 och 2005 skrev sjöarbetsgivarna till regeringen och begärde att reglerna om sjuklön i sjömanslagen skulle ses över, och promemorian från näringsdepartementet hänvisar till de skrivelserna.

Internationellt
Sjömanslagens regler om 100 procents ersättning vid sjukdom bygger på en internationell överenskommelse, en ILO-konvention, som kommit till för att skydda sjömän som riskerar att bli strandsatta utan ersättning om de blir sjuka. Men eftersom Sverige har en väl utbyggd allmän sjukförsäkring behövs inte några särskilda regler för sjöfolket, anser arbetsgivarna.

Vad är problemet med dagens regler?

– Man kan inte frigöra sig från misstanken att reglerna uppmuntrar till att man sjukskriver sig under ledig tid, svarar Fredrik Holmberg, som ger ett exempel:

– Tänk dig två sjömän som går iland efter en månad till sjöss. Båda har 30 dagars intjänad ledighet framför sig. Den ene sjukskriver sig redan första dagen och är sjuk under hela ledigheten, medan den andre är frisk. När de ska gå ombord igen har den som varit sjuk sina 30 ledighetsdagar kvar att ta ut vid ett annat tillfälle, medan den andre är nere på noll.

Korttidssjuka
Genom kollektivavtal har rätten till ledighet med full lön byggts ut till som mest 150 dagar. Men arbetsgivarna har inte sett att detta försvårar rehabiliteringen av långtidssjuka, enligt Fredrik Holmberg.

– Korttidssjukskrivningarna är ett större problem, de ställer till det planeringsmässigt.

Läs också: artikeln ”Sjuka sjömän förlorar tusenlappar” 2008-11-20