Konsumentverket vill stoppa ”tysta samtal”
Efter en lavin av klagomål sätter Konsumentverket nu press mot telefonförsäljare vars datorer skapar mängder av ”tysta samtal”.
Den här typen av samtal har ökat kraftigt sedan telefonförsäljare från olika företag har börjat använda datorer för att ringa upp slumpvis valda nummer över Sverige.
När någon svarar kopplas samtalet fram till en säljare, men om alla säljare är upptagna i samtal kopplas i stället samtalet bort.
Genom nummerpresentatörer har en del av samtalen kunnat spåras till enskilda callcenter och telemarketingföretag, andra använder hemligt telefonnummer.
Konsumentverket har nu tagit kontakt med en rad telemarketingföretag.
– Vi hänvisar till paragraf 5 i marknadsföringslagen om att man måste säga vem man är och vad man vill, säger Cecilia Hurtig på Konsumentverket.
Det är inte möjligt att säga hur många som drabbas.
– Vi har tagit kontakt med de 14 företag som fått två anmälningar eller mer. Men det finns ju mäng-der av företag och en del ringer också från dolda nummer.
– Konsumenterna upplever det som ett stort problem. En del säger att de kan få flera tysta samtal per kväll.
Den som anmäler sig till det så kallade Nix-registret för att slippa telefonförsäljare ska slippa också de tysta samtalen. Branschen ska följa registret, även om det hittills i år redan kommit in omkring 90 anmälningar mot företag som ringer upp ändå.
En registrering i Nix-registret görs från hemtelefonen.