Hälften av däckfirmorna fuskade: ”Går att tjäna snabba pengar”
Ska du byta till vinterdäck? Om du nappar på erbjudanden om däckskifte för 175 kronor är risken stor att du gynnar svartjobb.
Under några hektiska veckor ska alla Sveriges bilister byta till vinterdäck. Däckverkstäderna går för högtryck, och antalet anställda i branschen fördubblas, uppskattar Lars Dahlqvist, representant för Däckspecialisternas Riksförbund.
– Med en så kort säsong blir efterfrågan på däckbyten större än utbudet. Då går det att tjäna snabba pengar. Att enbart byta däck kräver inte särskilt stora investeringar, säger Lars Dahlqvist.
Inte alltid seriösa
De företag som slår upp tält på stormarknadernas parkeringar för att skifta hjul är besvärliga konkurrenter för verkstäder som servar bilar året runt. De har låga fasta kostnader. Och de är inte alltid seriösa, enligt Lars Dahlqvist.
– Arbetsmiljön i ett tält där det är kallt och dragigt kan aldrig bli lika bra som i en fast lokal. Och hur tar man hand om de tungmetaller och andra föroreningar som samlas på hjulen om man jobbar i ett tält?
Hälften åkte fast
När Skatteverket kontrollerade 269 däckfirmor förra hösten, till stor del på stormarknadsparkeringarna, fick nästan hälften betala kontrollavgifter därför att de inte hade registrerat all försäljning i kassan, eller därför att inte alla som jobbade på arbetsplatsen var inskrivna i personalliggaren.
– En del sa att de inte kände till kravet på personalliggare, som infördes den 1 juli 2018. Och så kan det vara. Men en del vill också mörka sin arbetskraft, säger Christoffer Blomqvist vid Skatteverket i Gävle, som samordnade kontrollerna.
Även landets sju center mot arbetslivskriminalitet har intresserat sig för bilservicebranschen.
Peter Grufman vid Arbetsmijöverket, regional samordnare för a-krimcentret i Uppsala, understryker att många företag sköter sig bra.
– Andra brister, till exempel genom att de staplar däcken på varandra så att man måste lyfta dem över axelhöjd, eller har däcken i smörjgropar så att man tvingas bära dem upp och ner för trappor.
Fuskar med mycket
Om ett företag fuskar med arbetsmiljön är risken stor att det också bryter mot andra regler, till exempel genom att använda arbetskraft som inte har rätt att arbeta och uppehålla sig i Sverige, säger Peter Grufman.
Enligt Andreas Kindesjö, ombudsman vid Transport, är de anställda i ”däck-tälten” ofta utländska arbetare som får en fast summa för hela säsongens arbete.
– Den summan ska inkludera allt. Det är svårt att säga vad lönen blir per timme, det beror ju på hur mycket du måste jobba. Men det är inte bra betalt.
Så byter du däck med socialt ansvar
- Pris kring 200 kronor eller lägre är en varningssignal. Däckbyte bör kosta 400 – 500 kronor, enligt Däckspecialisternas Riksförbund. Görs det seriöst tar det 15 – 20 minuter.
- Högt pris är ingen absolut garanti för seriositet. Fråga efter kollektivavtal, uppmanar Transport.
- Begär kvitto. Om du bara får en handskriven faktura, kräv att ditt namn och adress framgår. Om kunderna går att identifiera försvåras skattefusk.