Den 1 juli införs skatterabatt för hushållsnära tjänster. Men var gränsen går för vilken sorts arbete man får bidrag för är fortfarande svävande.

Förutsättningen för att få skatterabatt är att ett hushåll har köpt hushållstjänster. Den som utför tjänsten måste ha f-skattebevis och inte vara nära släkting.

Maximibeloppet som berättigar till bidrag är 100.000 kronor, varav staten betalar tillbaka hälften efter att hushållen har skickat in fakturor som visar vilka jobb som har gjorts.

Svårt dra gränser
Men Skatteverket ser en osäkerhet med att bedöma fakturorna.

– Jag tror det kan bli gränsdragningsproblem och det kan vara svårt att veta vad det är för tjänster som har utförts egentligen, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

– Det är till exempel bara enklare trädgårdsarbete som omfattas av skattereduktionen, inte plantering och inte trädbeskärning och inte anläggning av trädgård. Då är det klart att en del kunder kanske vill att det ska stå någonting annat på fakturan än det som egentligen har utförts.

– Det är jättesvårt för oss att se, så vi blir väldigt beroende av det som faktiskt står på fakturan.

Vad som ger rabatt och vad som inte ger rabatt kan i en del fall bli beroende av hur samma sorts tjänst beskrivs på fakturan.

Samma kontroll som vid rot-avdrag

Som kontrollsystem ska Skatteverket blåsa liv i den organisation verket hade under senaste perioden med rot-avdrag för byggen, men helt klart hur man ska tackla de nya utmaningarna blir det enligt Pia Blank Thörnroos först när fakturorna börjar dimpa ned hos Skatteverket i början av 2008.