Från 2009 ska de som skadas i trafiken inte få sjukpenning från Försäkringskassan, utan från privata försäkringsbolag. Det blir början på ett systemskifte, befarar LO.

Dödsolyckorna i trafiken har blivit färre, men fler och fler skadas. Särskilt pisksnärtskadorna ökar. I den officiella statistiken skadas 26 000 svenskar om året i trafiken. Om de inte kan jobba efter olyckan får de sjukpenning och förtidspension som alla andra, plus en kompletterande ersättning från trafikförsäkringen.

Den ordningen vill regeringen ändra på. Kostnader för sjukpenning, sjukersättning och rehabilitering som beror på trafikskador ska föras över från den allmänna sjukförsäkringen till de privata trafikförsäkringarna. Det handlar om sju till åtta miljarder kronor om året.

Just en sådan reform skissade Sveriges Försäkringsförbund på i mitten av 1990-talet, och regeringens argument är de samma som försäkringsbranschens.

Kör säkrare?
Om fordonsägarna får stå för hela kostnaden för trafikolyckorna, från plåtskador till sjukpenning och rehabilitering, tvingas vårdslösa bilförare betala mer för sin trafikförsäkring än de gör i dag. Det får folk att köra säkrare, tror regeringen. Samtidigt antas försäkringsbolagen få starkare motiv för att förebygga skador, till exempel genom forskning, och för att rehabilitera skadade personer så att de kan börja jobba igen.

Men regeringen använder också rättviseargument. Den ifrågasätter det rimliga i att försiktiga människor ”subventionerar – – – trafikanter som tar stora risker i trafiken, exempelvis unga män på sportmotorcyklar”.

De utpekade unga männen betalar visserligen höga premier för trafikförsäkringen redan i dag. Men om det smäller får de fortfarande del av den allmänna sjukförsäkringen – och det vill alltså regeringen ändra på.

LO oroligt
LO ser med oro på att en stor grupp nu bryts ur sjukförsäkringen.

– Vad man säger till svenska folket är: Om ni kör bil och skadar er, så gäller inte sjukförsäkringen. Den allmänna, solidariska sjukförsäkringen rycks sönder, säger Palle Carlsson vid LO.

– Nu väntar vi på att arbetsskadorna bryts ut ur den allmänna försäkringen och läggs ut på försäkringsbolag, så som Svenskt Näringsliv vill. Därefter kan diskussionen handla om idrottsskador. Och ska sjukförsäkringen verkligen ta hand om dem som röker?

– Vi vet att försäkringsbranschen vill just detta: att varje grupp ska stå för sina egna risker, hävdar Tomas Eneroth, socialdemokrat i riksdagens socialförsäkringsutskott. Bland annat har Försäkringsförbundet uppvaktat samtliga partier om privatisering av arbetsskadeförsäkringen.

Rättssäkerhet hotad
Enligt Tomas Eneroth hotas nu de trafikskadades rättssäkerhet.

– Om du skadas i trafiken så att du inte kan arbeta kommer din rätt till ersättning – hela ditt inkomstskydd – att prövas av ett vinstdrivande försäkringsbolag, inte en myndighet. Vill du överklaga ett beslut slåss du mot starka privata företag, och att stämma försäkringsbolag är dyrt.

Det här kan få stor betydelse, hävdar socialdemokraterna, som tror att vi får se många tvister där försäkringsbolag försöker skuffa över ansvaret för oklara sjukfall till Försäkringskassan. Trafikförsäkringen blir en ny marknad för jurister. Andra argument mot reformen är att bilägande blir för dyrt för unga människor, och att fler bilar kommer att köras oförsäkrade.

Stöd från SN
Svenskt Näringsliv stöder tankarna bakom reformen.

– Framför allt kommer trafikskadade att få rehabilitering snabbare, och snabbare komma tillbaka till arbetet, säger Sofia Bergström vid Svenskt Näringsliv.

FAKTA: Utredningen fortsätter
Kostnader för trafikskadade människors sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning ska föras över från den allmänna sjukförsäkringen till trafikförsäkringen. Det har regeringen redan bestämt sig för. En särskild utredare, justitierådet Severin Blomstrand, undersöker hur det ska gå till. Utredningen ska vara klar i april 2008.
Regeringens förebild är Finland, där trafikförsäkringen sedan länge täcker alla kostnader för trafikskador. Enligt regeringen har det höjt trafiksäkerheten i Finland. Socialdemokraterna pekar på att trafikolyckorna är fler i Finland än i Sverige, både i förhållande till folkmängden och till antalet fordon.