Svensk design är ett begrepp, men det kan vara svårt att få jobb. Nu intensifierar Konstfack projektet Transit, ett sätt att få elever mer företagsinriktade.

Vid Telefonplan i södra Stockholm växer sedan några år ett nytt designcentrum upp. Navet är Konstfackskolan som är inhyst i de gamla Ericssonbyggnaderna.

– Två år efter examen är det många som fortfarande går utan jobb inom de inriktningar de utbildar sig till, säger Eric de Groat, projektledare för Transit.

– Fem år efter examen är det betydligt fler som arbetar inom branschen, men vi vill korta startsträckan, säger han.

Företagandets ABC
I projektet Transit antas avgångselever som har en idé men har svårt att förverkliga den. Syftet är att ge de grundkunskaper som behövs för att driva ett företag.

– I vår bransch kan man ofta få mycket uppmärksamhet vid någon utställning eller vid någon mässa, men att tidningar skriver om dem behöver inte betyda att de kan leva på det de gör, säger Eric de Groat.

Under det dryga halvår som elever kan bygga upp en firma på Transit får de hjälp med grundläggande entreprenörskap, bokföring och liknande. Samtidigt får de lära sig hur organisation och marknadsföring fungerar i branschen, genom både föreläsningar och individuell coachning.

Mycket går ut på att bygga nätverk. Flera av föreläsarna har inte rötter i branschen, och enligt Eric de Groat kan det ibland vara svårt för elever på Konstfack att se vad de har gemensamt med elever från Handelshögskolan eller Tekniska högskolan. Men även för Konstfackelever behövs kontakter med näringslivet.

– På Handels är de nog mer öppna för kontakter för där vill eleverna bli mångmiljonärer. Här har de inte det målet.

– Naturligtvis ska de inte tillbringa en massa tid på börsgolvet men de ska få kunskaper så att de kan försörja sig, säger han.

Även lokalmässigt ligger Transit som en mellanstation på Konstfack. Det är inhyst i en korridor mellan två av skolans lokaler.

Klar i snart ett år
Vid fönstren i ett av hörnen sitter firman Fabrikat, nystartad av textildesignern Linda Sjunnesson och inredningsarkitekten Åsa Ericson som gick ut inrednings- och möbellinjen i somras.

– Vi började med coachning, entreprenörskap och allt runt själva företaget, säger Åsa Ericson.

– Det är nog lätt att jobba för lite med det, eftersom man gärna vill komma igång med sina egna saker. Men det är förstås viktigt att gå igenom vad företaget ska stå för med affärsidé och visioner och mål, säger hon.

– Den största fördelen är nog annars att sitta med andra företag och arbeta upp kontakter.

Hon plockar dock snabbt undan en del mönster och skisser när fotografen kommer. Mycket är på planeringsstadiet och i företagandet ingår också att värna om företagshemligheter.