/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/steiner.jpg  /media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/sebastian.jpg /media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/kentsve.jpg /media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/ederstrom.jpg /media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/claros.jpg
Jörgen Steiner Sebastian de Souza Kent Svensson Stern Ederström Fernando Claros

Bland bilbyggarna på Volvo personvagnar är inte öppningsklausuler det stora diskussionsämnet. Där handlar det om företagets nya hårda styrning av arbetet.

Det började efter semestern förra året. Då kom hårdare krav på övertid, minskad tolerans vid sen ankomst och en minskning av arbetsrotationen.

Bland bilbyggarna beskrivs det nya som hierarkiskt och utan respekt för både de anställda och facket. Det saknar sunt förnuft och det nya förhållningssättet har tagit fram verkligt mörka sidor hos många arbetsledare.

– De läser avtalstexterna konstigt nu. Tidigare har det gått att resonera med dem. Det gör det inte längre, säger Kent Svensson, som sitter i en gruppstyrelse och har arbetat 25 år på monteringen.

Bemanningen grundproblemet
Han säger att grundproblemet är bemanningen. Det är helt enkelt för få som ska bygga bilarna.

Jörgen Steiner arbetar heltid som skyddsombud:

– De har skapat en rädd organisation, där det saknas sunt förnuft.

Han är 35 år och säger att arbetet blivit så hårt att han har svårt att klara det.

Gruppordföranden Stern Ederström berättar att det blivit mycket svårare att slippa övertid samtidigt som det är näst intill omöjligt att få ut sin kompledighet. Likadant är det med arbetstidsförkortningen på 75 timmar per år.

Fler helger
Under hösten har biltillverkningen körts under många helger.

– Många säger att de gärna betalar pengar för att slippa jobba på helgerna. Folk är trötta, säger Monika Najdov, som arbetar halvtid fackligt.

För henne finns det inget utrymme att prata om mer övertid, som Teknikföretagen gör i sitt avtalsbud. Det enda rimliga är att sänka nuvarande övertidstak på 200 timmar per år.

Var och en arbetar drygt en minut med varje bil. Vid de flygande skiftbytena får den som går tio sekunder för tidigt skäll, berättar Monika Najdov. Däremot är den som byter av en minut för tidigt en ängel och en bra arbetskamrat.

Sedan två år monterar Sebastian de Souza handbroms, hatthylla och rattkåpa. Han har fått en skriftlig varning för att han kommit för sent tre gånger.

Människovärde
– Det där är löjligt. Det finns en gräns för hur långt de kan pressa oss. Det handlar om mänskligt värde och nu visar Volvo ingen respekt för oss.

Han arbetar tillsammans med veteranen Fernando Claros, som jobbat på Volvo i 20 år.

– Det är en attitydförändring. De lyssnar inte längre på oss som kan jobbet. De bara pressar oss, säger han.

Både Sebastian de Souza och Fernando Claros är ivriga förespråkare för den svenska modellen. Sebastian de Souza säger att det gäller att sprida budskapet. Fernando Claros säger att det handlar om att försvara vår kultur och vårt fack mot de amerikanska metoderna som Volvos ägare Ford står för.

Andra tror att det är den nya chefen för fabriken Lars Danielson som står för det nya och det hårda. Han kommer från Saab i Trollhättan, där han hade samma arbetsuppgifter. Joakim Sjöling i klubbstyrelsen på Saab berättar att samma skärpningar som på Volvo har använts i mer än ett år hos biltillverkaren i Trollhättan.

En del av skulden ger han de gemensamma avtalskommentarerna, som Teknikföretagen och IF Metall gjort. Saab, och uppenbarligen även Volvo, använder dem för att införa striktare regler.

– Individens självbestämmande existerar inte längre. Det är pekpinnar och beslut över de anställdas huvuden, säger Joakim Sjöling.

Läs också: nyhetsartikeln "De vill kunna förhandla bort avtalen"