Sex underentreprenörer till Box Delivery har varslats. Enligt Christer Norfall på Transport har företagen med i stort sett samma ordval förklarat att transportavtalet är för dyrt. Två företag tecknade dock i slutet av förra veckan avtal med Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Box Delivery bygger sin budverksamhet på underentreprenörer. Totalt kör runt 300 bilar för Box Delivery i Stockholm. De sex som nu varslas om blockad har ungefär 60 av dessa.

Dikterar villkor
– Min uppfattning är att Box Delivery har ett stort ansvar. Företaget dikterar redan hur förarna ska vara klädda, hur de ska uppträda och hur bilarna ska se ut, säger Christer Norfall.

Box Delivery ägs av posten i Norge, som är statlig. LO-Tidningen har tidigare berättat om förhållandena för förarna. De kan jobba upp till 90 timmar i veckan och ha löner på drygt 50 kronor i timmen.

Inget Ikeaavtal
Ikea är Box Deliverys största kund. Transport har varit kontakt med möbeljätten, men inte fått något gehör för sitt krav på kollektivavtal för förarna.

– Vill Ikea så kan de sätta ner foten och ställa krav, säger Christer Norfall.

Transport har en längre tid försökt skriva avtal med Box Deliverys underentreprenörer. Ingen har dock tecknat avtal. Blockaden mot de fyra återstående företagen träder i kraft den 16 november. Allt eftersom andra företag som kör åt Box Delivery nekar avtal kommer de också att sättas i blockad.

Sympatiåtgärder
– Kan vi inte lösa det här själva kommer vi att begära sympatiåtgärder. Vi har bland annat varit i kontakt med Handels, säger Christer Norfall.

LO-Tidningen har sökt Box Deliverys vd Tobias Åbonde utan att lyckas nå honom.