För sex år sedan stjälpte EU-kommissionen Volvos köp av Scania. Sannolikt kommer inte samma sak att hända tyska MAN. Scania och MAN kan tillsammans bli ledande i Europa, men de är stora på olika marknader.

Den tyska lastbilstillverkaren MAN:s bud på Scania på nästan 90 miljarder kronor fick nobben för några dagar sedan. Scanias styrelse samt de båda storägarna Investor och Volkswagen har alla avvisat budet.

För MAN återstår inte bara att erbjuda mer pengar utan också att skingra oklarheter och komma överens med Scanias ägare om framtida inriktning, takten i sammanslagningen och upplägg när det gäller var komponenterna ska tillverkas. Scania tillverkar växellådor, men det gör inte MAN. Det tyska företagets vd Håkan Samuelsson har lovat att en sådan tillverkning kan förläggas till Södertälje som då får dubbel produktion, något som haft en lugnande inverkan på de anställda.

Inte på
Många frågar sig om inte MAN har lagt bud i fel tid eftersom stora omstruktureringar pågår inom Scania. Scania är också fortsatt mycket lönsamt och efterfrågan håller i sig. Kjell Wallin, ordförande för IF Metall på Scania i Södertälje och representant i bolagsstyrelsen, var enig med övriga styrelseledamöter om att inte stödja MAN:s bud.

Han var facklig ledare redan 2000 när EU-kommissionen sa nej till Volvos köp av Scania. EU-kommissionens konkurrenskommissionär Mario Monti ansåg då att Volvo och Scania skulle få en alltför dominerande ställning i Skandinavien och Irland. I Sverige skulle de få 93 procent av marknaden. EU-kommissionen kommer att granska också MAN:s eventuella köp av Scania ur konkurrenssynpunkt. Det utgår MAN ifrån i sitt bud.

– Jag tror inte att den aktuella affären riktigt kan jämföras med den som Volvo ville göra för sju år sedan. MAN och Scania är stora, men på olika marknader. Så jag tror inte att EU-kommissionen säger nej det här köpet, säger Kjell Wallin.

Europabolag
Scania har drygt 13 procent på Europamarknaden, ungefär lika mycket som MAN. Om konkurrensenheten i EU-kommissionen bedömt Volvo-Scania-affären utifrån konkurrensen på hela Europamarknaden hade utslaget sannolikt inte blivit det samma. Kjell Wallin ser inga problem för det fackliga inflytandet vid en eventuell affär. MAN har planer på att det nya och sammanslagna bolaget ska bli ett Europabolag i form av ett holdingbolag. I det bolaget får arbetstagarna inflytande, enligt EU:s regler, om de haft rätt till representation i de företag som bildar Europabolag, vilket är fallet i både MAN och Scania.

Om det blir ett köp får det sammanslagna bolaget cirka 80.000 anställda, varav 30.000 kommer från Scania.

FAKTA: EU granskar köpet
EU kan förbjuda företagskoncentrationer som hämmar konkurrensen. Enligt en förordning från den1 maj 2004 har EU möjlighet att ingripa mot varje koncentration som är till nackdel för konsumenterna. MAN:s eventuella köp av Scania ska testas så snart det finns ett underlag. I en första fas tar EU-kommissionen 25 dagar på sig. Om det blir en fördjupning i en andra fas flyttas beslutet fram ytterligare.