Arlandapersonal kräver bättre skydd
Lyftarna hänger oanvända när lastarna baxar upp väskor på transportvagnen. Det går fortare att använda armarna. Ett tungt vallöfte från socialdemokraterna skulle vara en bättre arbetsskadeförsäkring, anser LO-facken på Arlanda flygplats.
När arbetslivsminister Hans Karlsson är på valmöte på Arlanda i början av veckan får han ta emot hård kritik mot arbetsskadeförsäkringen. Flera unga under 30 år får diskbråck eller får andra skador av stress och tunga lyft. Men försäkringskassan förklarar att de som skadas har en svag disk, att skadan är orsakad på fritiden eller att den är en åldersförändring, förklarar Conny Petrini, Transports huvudskyddsombud för lastarna på Arlanda anställda i SAS Ground Services (SGS).
Under de sju åren som Conny Petrini varit huvudskyddsombud har 70 till 100 arbetsskador anmälts varje år. Men inte en enda har hittills blivit godkänd. Budskapet från de fackligt aktiva i LO-facken till Hans Karlsson var enhälligt: ”Valet vinns inte med argument om att borgarnas politik pressar ner lönerna utan med löfte om en försäkring som ger arbetare som skadas på jobbet ersättning.”
– Helt plötsligt upptäcker folk att när de slitits ut, och fått ont så att de inte kan jobba längre, då står de där utan hjälp, säger Conny Petrini.
Mega mycket övertid
Den bild som målas upp av arbetsvillkoren på Sveriges största arbetsplats, Arlanda, med runt 15.000 anställda, är inte särskilt vacker. Företagen väljer deltidsanställningar, efterfrågar timanställningar och arbetskraft med F-skattsedel. Samtidigt är övertiden så hög att den bara bland de cirka 600 lastarna hos SGS räcker till 15 nya heltidsanställningar, enligt Transport.
Sjukskrivningarna bland dem har ökat till 14 procent i mars månad från att ha legat på 10 till 12 procent åren innan. Hans Karlsson gav inget löfte om förbättrad försäkring. I stället pratade han om den nya lagen om anställningsskydd som innehåller färre former av visstidsanställningar än i dag, något som togs emot positivt.
Väskorna svischar runt ovanför våra huvuden på bagageband. Datorer ser till att de ramlar ner i rätt fack. Därifrån lyfts de upp av unga killar, många är semestervikarier på 75 procents arbetstid. Varje lastare lyfter mellan 15 och 20 ton varje arbetspass och ingen Hans Karlsson möter använder lyftanordningen.
– När väskorna går över 30 kilo använder jag lyften. Men inte annars. Jag är ung och stark, säger Johan Blomberg, 20 år och semestervikarie.
Tror på sig själva
Den slimmade bemanningen gör att de upplever att de inte hinner använder lyften. Samtidigt tror de unga och starka att de är odödliga, kommenterar Conny Petrini. Bland flygplatskontrollanterna i ett litet rum med fyra datorskärmar är oron extra stor. De är anställda av Group 4 Securior (G4S), tidigare Falck, som förlorade den senaste upphandlingen av bevakning och säkerhetskontroller på Arlanda. Securitas kommer att anställa många av de 900 som G4S varslat om uppsägning. Men de måste lämna in en detaljerad hälsodeklaration och utdrag från Försäkringskassan från de senaste tolv månaderna.
Hans Karlsson har tillsatt en utredning om integritet i arbetslivet: Vilken information får arbetsgivarna begära av en arbetssökande? Ska det vara tillåtet att kräva utdrag från Försäkringskassan?
– Jag inväntar utredningen, säger Hans Karlsson till de varslade.
FAKTA: Allt färre får bifall
Allt färre får en arbetsskada godkänd av Försäkringskassan. 2001 bifölls 48 procent av anmälningarna. År 2005 hade bifallen minskat till cirka 40 procent av drygt 31.000 prövade ärenden, enligt Robin Lapidus, presschef på Försäkringskassan.