Att gå från deltid till heltid är bra för de allra flesta inblandade. Samhället gör en ekonomisk vinst. Den enskilde deltidsarbetaren får högre lön och bättre pension. Förlorarna är vikarier och timanställda som blir utan uppdrag.

Helaprojektet presenterade dessa slutsatser i sin slutrapport till regeringen i onsdags. Flest projekt har genomförts i kommunerna, som enligt rapporten sett långsiktigt positivt på försöken att öka antalet heltider. De privata servicebranscherna, som handel och restaurang, har däremot inte sett några skäl att prioritera frågan. Därför har det varit svårare att genomföra projekt i privat sektor.

Mårten Holmström på Arbetsmiljöverket har lett Helaprojektet, som formellt avslutades 2005 efter fyra år. Han säger att det går att skapa heltidsjobb, men poängterar att även arbetsinnehåll och arbetsbelastning måste ses över.

– Många som arbetat deltid har inte orkat arbeta heltid. De kan inte göra det utan att arbetsmiljön ändras. Egentligen är det enkelt, arbetsmiljölagen säger att arbetet ska anpassas till individen, säger Mårten Holmström.

Miljonbesparing
Helaprojektet har haft regeringens uppdrag att pröva olika modeller för att minska deltidsarbetslösheten. Under åren har projektet givit stöd till 70 projekt och 20.000 anställda har berörts. Under perioden har cirka 2.000 deltidare fått heltidstjänster. Bara dessa har sparat in 70 miljoner till statskassan eftersom de inte längre stämplar.

Det är relativt vanligt att de som fått heltid går ner i tid igen, med heltidstjänsten i ryggen.

– Det är en trygghetsfråga att ha heltid, säger Mårten Holmström.

Ett argument mot en heltidslag är att om många deltidare går upp i heltid kommer andra fast anställda med kortare anställningstid att sägas upp. Så har det inte blivit i projekten, enligt Mårten Holmström. Det är i stället vikarier och timanställda som blir utan jobb. Det är inte enbart av ondo, som han ser det. Som heltidsarbetslösa får de mer hjälp av arbetsförmedlingen.

– Timmisarna slipper sitta och vänta att arbetsgivaren ska ringa och erbjuda ett skitpass som ingen annan vill ta.