I skånska Åhus hamn avled en stuveriarbetare 2003 sedan han kommit kläm i lastutrymmet på en båt. I en dom den 10 mars i år friade hovrätten i Skåne arbetsgivaren från allt ansvar.

Om domen står sig vid en prövning i Högsta domstolen måste arbetsmiljölagen skrivas om, anser kammaråklagare Lotten Loberg, landets enda arbetsmiljöåklagare på heltid. Hon har begärt att riksåklagaren tar upp fallet i HD. Åklagarens argument i Åhusfallet var att stuveriarbetaren dog för att arbetsgivaren inte följde föreskriften som säger att det ska vara en signalman på plats vid lossning och lastning. En person som ska se till att ingen är i vägen för godset.

Oviktigt i sammanhanget
Hovrätten instämmer i att det saknades signalman och medger att det ska finnas enligt reglerna. Men det spelar ingen roll, enligt hovrätten. Inget säger att olyckan inte skulle ha skett i alla fall. Om högsta instans gör samma tolkning som hovrätten blir det enligt Lotten Loberg svårt att bevisa några orsakssamband mellan oaktsamhet – som lagen talar om – och olyckor och dödsfall på arbetsplatserna.  Då måste lagen ändras.

Ett alternativ till dagens lagstiftning skulle kunna vara direkta sanktioner, tror Lotten Loberg, det vill säga att den som bryter mot en föreskrift eller lagregel får betala en avgift direkt. Utan domstolsprövning. Det förekommer redan vid exempelvis asbesthantering och det är vanligt i många andra länder.

– I dag är det svårt att få någon dömd för arbetsmiljöbrott, säger Lotten Loberg, som också vill se fler heltidsarbetande åklagare och mer kunskap hos polisen.

Länk mellan miljö och miljö
Mats Palm, vice chefsåklagare på utvecklingscentrum i Stockholm, som bland annat har utrett hur arbetsmiljöbrott ska hanteras i framtiden, håller med Lotten Loberg. Han har tillstyrkt en prövning av Åhusdomen i HD. Mats Palm arbetar främst med miljöbrott – i samband med miljöbalken tillsattes 20 särskilda miljöåklagare – och ser stora likheter mellan miljölagstiftningen och arbetsmiljörätten. Han vill ha systemet med speciella åklagare även på arbetsmiljön område

– Vi har samma svårigheter att  visa orsakssamband i miljömål som i arbetsmiljöfall. Det är mycket svårt att bevisa att exempelvis fiskar skadats av ett särskilt utsläpp, säger han.

När det gäller miljörätten har politikerna lyssnat på kritiken och i sommar ändras lagen. Det blir mer av sanktioner direkt på plats, liknande det system som Lotten Loberg efterlyser för arbetsmiljöbrott.

– Då räcker det att någon släpper ut ett miljöfarligt ämne i en viss mängd för att det ska bli en påföljd, säger Mats Palm.   

Frågan upprör
Transports regionala skyddsombud i Skåne heter Roger Jönsson. Han delar åklagarnas upprördhet över dödsolyckan i Åhus och över att arbetsgivaren, trots att han brutit mot föreskrifterna, slipper påföljd.

– Det oroar att arbetsgivare som inte följer reglerna ska klara sig, säger Roger Jönsson. Det betyder att reglerna urholkas. Det är ju omöjligt att bevisa att han som inte var där skulle ha stoppat olyckan, fortsätter Roger Jönsson.

– Hur ska man kunna det? Domstolens fokus borde ha legat på att företaget brutit mot föreskriften. Inte på att en signalman kan missköta sitt arbete.

Transport har dragit en viktig lärdom av olyckan och domen. Det är viktigt att dokumentera allt som händer på arbetsplatserna, så att det finns nedskrivet om något händer. Inte minst för att se ansvarskedjan.

FAKTA: Fler dödsoffer på jobbet
Dödsolyckorna på jobbet ökar. Förra året omkom 67 personer enligt Arbetsmiljöverkets officiella statistik. En sammanställning av arbetsmiljöinspektionens uppgifter som LO-Tidningen gjort visar på 75 dödsfall förra året. Skillnaden beror på olika tolkningar. Arbetsmiljöverket har en striktare bedömning än inspektionen av bland annat sjukdom och olycksfall under färd.

Dödsolyckor och andra svåra tillbud leder sällan till åtal och fällande domar. Av 185 dödsfall åren 2000 till 2003 ledde tio till fällande domar. En mycket liten del av alla rapporterade olycksfall anmäls till polisen. Statistik över samtliga anmälda arbetsmiljöbrott, lagförda och misstänkta personer visar att inte mycket hänt. Förra året kom 13 domar. Samtliga bötesstraff. Nivån har varit densamma de senaste tio åren.