I hjärtat av stenriket i nordöstra Skåne håller brukssamhället Sibbhult andan. Nyligen kom Scanias beslut. Växellådsfabriken med 550 anställda läggs ner. Tillverkningen flyttas och outsourcas.

Ännu har beslutet inte riktigt sjunkit in hos de anställda: ”Lägga ner en lönsam fabrik, det kan inte vara sant.” I nordöstra delen av det sydligaste länet är det sten, skog och glesbygd som dominerar samt en djup industriell tradition. Nästan 40 procent av alla anställda i Östra Göinge arbetar i tillverkningsindustrin som nu skakas i sina grundvalar.

I Scanias beslut att flytta monteringen till Södertälje ligger också att lägga ut delar av bearbetningen på entreprenörer. Det finns en ”avsiktsförklaring” mellan Scania och en entreprenör från Småland om att ta över bearbetningen av komponenter till växellådorna samt maskinparken. 150 jobb kan bli kvar, enligt platschefen Lars Dahl.

60 procent av produktionen i fabriken bedöms vara strategisk och därför föremål för flyttning till Södertälje. Men resten kan läggas ut på andra företag. Scania har lovat att alla som vill kan flytta med till Södertälje. Flytten betalar företaget. Frågan är hur många som nappar på erbjudandet.

”En äkta sibbhultare flyttar inte”, meddelar Ingvar Norman, huvudskyddsombud på fabriken.

– Södertälje ligger alldeles för långt bort. I Sibbhult är det tryggare för barnen, säger Halil Halilovic.
Han uttrycker en allmän uppfattning på fabriken som ligger på gångavstånd till torget och Konsum.

Håla livets mitt
Intill ligger lunchrestaurangen Tranan där Scaniaanställda får äta för 50 kronor. I köket gör gymnasieeleverna mycket och god mat. Tranan drivs av kommunens barn- och utbildningsnämnd där Karl-Erik Innala är ordförande. Han är också IF Metalls vice klubbordförande. Ordförande för klubben, Morgan Nilsson, är också politiskt aktiv i kommunstyrelsen för Östra Göinge. De är socialdemokrater, liksom 75 procent av Sibbhultsborna, enligt deras uppgifter.

– Jag har byggt upp mitt liv i den här hålan, köpt hus och fått barn. Skola och dagis fungerar utmärkt, säger Tobias Erlandsson i monteringen när han pausar tillsammans med Halil Halilovic och Edo Mesanovic.

– Våra föräldrar kom hit som arbetskraftsinvandrare från Bosnien på 60-talet. Våra mammor och pappor har arbetat på fabriken och nu vi, säger Halil Halilovic som är kusin med Edo Mesanovic.

På fabriken arbetar många vars föräldrar kom från forna Jugoslavien, men också de som är nyanlända från Bosnien, offer för kriget på Balkan.

– Integrationen fungerar utmärkt i Sibbhult och andra små samhällen i Östra Göinge, säger Karl-Erik Innala.

Hela byggden drabbas
På Scania arbetar hela släkter tillsammans. Far och söner sida vid sida är vanligt. När fabriken läggs ner drabbas inte bara enskilda individer utan hela bygden, släkter och familjer.

– Vi tillverkar världens bästa växellådor. Scania gjorde en vinst på fem miljarder förra året. Och så lägger de ner oss och tjänar några hundra miljoner. Jag trodde det var ett skämt när vi fick meddelandet, säger Edo Mesanovic.

Monteringen av växellådor tillhör kärnverksamheten och ska ligga nära produktutvecklingen i Södertälje, förklarar den unga platschefen i Sibbhult, Lars Dahl. Han tycker det är tråkigt att fabriken läggs ner, men ”inser logiken” bakom beslutet. Det handlar om att långsiktigt bevara konkurrenskraften.

Fabriken är välskött med en ny tillbyggnad. Den klarar leverans- och kvalitetsmål. Investeringar på drygt ett par hundra miljoner kronor har gjorts de senaste åren. Och fem har nyanställts. En helt ny växellåda, GZ, tillverkas på en helt ny lina som trimmas in. Operatörerna lärs upp för att om ungefär två år tvingas lämna linan som sannolikt flyttas till Scanias fabrik i Brasilien. Allt har rullat på som om det var värsta ruschen. Och så kommer plötsligt detta beslut. Om Scania gjort brakförluster hade det varit annorlunda, är vanliga kommentarer.

Flytta ett alternativ
Bengt-Ola Persson, som lärs upp på den nya linan, är en av ett fåtal på fabriken som kan tänka sig att flytta med till Södertälje. Det finns några till på det andra skiftet som flyttade från Södertälje till Sibbhult i början av 1990-talet när flytten gick åt andra hållet.

– Min fru är arbetslös läkarsekreterare. Det är möjligt att hon har större möjlighet att få jobb i Stockholmsområdet. Vi har hus i Arkelstorp, frågan är hur mycket man kan få för sitt hus här och hur mycket ett nytt kostar i Södertälje,
säger Bengt-Ola Persson.

På ett lugnare ställe i monteringen arbetar Sofi Håkansson. Hon är höggravid och bor i grannsamhället Lönsboda. Hon är entusiastisk över att arbeta på Scania. Hade hon inte haft sin två barn från förra äktenskapet här skulle hon ha flyttat med, bara för att också i fortsättningen få arbeta hos just Scania.

– Jag är utbildad undersköterska men kommer bara att gå tillbaka till vården om jag blir tvingad. Snart går jag på föräldraledighet men hoppas hinna tillbaka före flytten, säger Sofi Håkansson.

Vita fläcken på kartan
I grannsamhället Broby har Tarkett varslat 140 personer som blir arbetslösa i sommar. I Hässleholm är 65 metallare på Autoliv varslade. Nordöstra Skåne, den vita fläcken på kartan, drabbas hårt. Allt fokus är satt på Öresundsregionen men det är drygt tio mil dit. En skåning tycker att det är långt. Fast på kommunens hemsida står att ”hela Öresundsregionen ligger inom pendlingsavstånd”.

– Det är lite långt att pendla varje dag. Men upplevelsen av avstånd ser olika ut beroende på var man kommer ifrån. Satsning på kollektivtrafik och infrastruktur måste till, säger Karl-Erik Innala, som själv kommer från Seskarö utanför Haparanda i Norrbotten.

Han blev svensk mästare i brottning, grekisk-romersk stil, i mitten av 1980-talet. På en tävling träffade han en skånska som han gifte sig med. Och han har blivit kvar. Ett av hans barn är i dag svensk ungdomsmästare i brottning.

I kommunhuset i Broby håller Scania i en framtidsgrupp, tillsammans med IF Metall och region
ala företrädare, för att rädda sysselsättningen i en hårt utsatt del av Sverige. Satsningen på utvecklingen av stenindustrin med brytningen av diabas, ”det svarta guldet”, i Hägghult i Osby kommun, talas det om. Ett utvecklingscenter i samarbete med arkitektutbildningen i Lund diskuteras, för att lyfta stenens betydelse som byggmaterial. Frågan är hur många arbetstillfällen det ger till Göingebygden.

– Östra Göinge ligger i tillväxtregionen Skåne som ingen tycker synd om. Vi hade fått mer om vi legat i Norrbottens inland, säger Karl-Erik Innala.

FAKTA: Här bor 1.400 personer
Sibbhult är ett brukssamhälle i Göingebygden. Sedan 1800-talet har här funnits en stor industri där det tillverkats allt ifrån glas till delar till personbilar och lastbilar. Samhället har 1 400 invånare och ingår i Östra Göinge kommun med 14.000 invånare. Många pendlar från Kristianstad, Hässleholm, Osby och många små samhällen för att arbeta på Scaniafabriken.

FAKTA: Volkswagen äger mest
Styrelseordförande är Bernd Pischetsrieder som är vd i Volkswagen. Han sitter också i styrelsen för Audi, Seat, Dresdner Bank, Tetra-Laval Group och ytterligare flera bolagsstyrelser i Tyskland. Volkswagen äger ungefär 19 procent av Scania och är största enskilda ägaren. Scania ingår emellertid fortfarande i Wallenbergägda Investor.

Läs också: artikeln "1.200 jobb försvinner – 340 flyttas till Södertälje", 1/4 2006