/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2006/1206box.jpg
Transport kräver att Box Delivery ska MBL-förhandla när de tar in nya underentreprenörer. Det har ännu inte inträffat. Foto: Pia Hanzi.

390 timmars arbete i månaden till en lön på 20.000 kronor. Det betyder omkring 90 arbetstimmar i veckan – och är verklighet för förare av Box Deliverys budbilar i Stockholm.

Allt fler av dem tar nu kontakt med facket och berättar om sin arbetssituation. På Transsport beskrivs budbilsbranschen som ett träsk och bland förarna till de drygt 100 Box Delivery-bilarna i Stockholmsområdet är arbetsförhållandena dåliga.

– De utnyttjar ungdomar och en hel del känner inte till sina rättigheter. För många är det ett ingångsjobb. De är glada att de fått ett arbete och rädda att förlora det, säger Göran Pettersson på Transports avdelning i Stockholm.

Box Delivery ägs av norska Posten och har nyligen fått ett nytt avtal för alla Ikeas leveranser. Facket ifrågasätter Ikeas upphandling av transportjobben. Hittills i år har bortåt 20 förare av Box Delivery-bilar kontaktat facket. Alla berättar samma sak – låg lön, extremt mycket övertid, ingen övertidsersättning och ingen ob-ersättning. Det har också hänt att förare avskedats med omedelbar verkan.

En av förarna har berättat för Transport om sin månadsarbets-tid på 390 timmar till en lön på 20.000 kronor. Han arbetade då sju dagar i veckan, från klockan åtta på morgonen till mellan klockan åtta och tio på kvällen. Från hans lön drogs 5.000 kronor för att ett paket skadats. Enligt Transports beräkningar skulle förarens lön enligt avtal ha varit 50.000 kronor plus ob-ersättning. Och han skulle absolut inte behöva betala för skadade paket – sådant ska en arbetsgivare ha försäkringar som täcker. Inte heller ska en förare betala skador på bilen, men det förekommer att budbilsförarna får göra det.

Långa dagar
Ingen av förarna är direktanställda av Box Delivery. Företaget sluter samarbetsavtal med andra företag eller personer samtidigt som Box Delivery står för alla uppdrag och för faktureringen. Underentreprenörerna har även tillgång till Box Deliverys alla rabatter. Göran Pettersson på Transport berättar att facket inte vet hur många underentreprenörer företaget har. Han tror dock att en del av dem är seriösa, men de allra flesta har slavliknande arbetsförhållanden. Många av småföretagen knutna till norska Postens transportföretag har procentlön, vilket innebär att lönen blir 27 till 29 procent av inkört belopp. Det ger inga stora inkomster och därför kör många förare många timmar för att få upp förtjänsten.

Flera har berättat att de lockats med avtalsenliga löner. Det har sedan inte alls stämt. Enligt Transports avtal ska en budbilsförare med ett års erfarenhet ha en månadslön på drygt 19.000 kronor, procentlön finns inte alls enligt avtalet. Facket har inga medlemmar  bland förarna. Transport har krävt av Box Delivery att företaget ska förhandla enligt mbl när det tar in nya underentreprenörer. Det har inte skett någon gång. Inte heller vill Box Delivery lämna ut listor på alla småföretag de har samarbetsavtal med. Förhandlingar har skett lokalt och nu ska det centrala förhandlingar.

– Dessutom ska vi lägga allt krut på att få avtal för förarna, säger Göran Pettersson.

Om förarna inte får avtal kommer Transport att ta strid med olika åtgärder som bland annat blockad.

– Det kommer att beröra både Ikea och Box Delivery.

Tobias Åbonde är Sverigechef för Box Delivery. Han säger att han ”att han inte känner sig så angelägen att förse LO-Tidningen med uppgifter om företaget” förrän han fått veta hur artikeln om arbetsförhållandena ska skrivas. Han hävdar dock att Transport sprider ut en massa lögner om Box Delivery.

FAKTA: Elva timmars vila per dygn
Vilotidsreglerna för budbilsförare säger att vilotiden ska vara elva timmar under varje 24-timmarsperiod. Efter sex dagars arbete ska en förare ha 45 timmars ledigt. Arbetstidslagen innebär att övertiden högst får vara 50 timmar under en månad och högst 200 timmar under ett år. Dessutom får den genomsnittliga veckoarbetstiden inklusive övertid inte överstiga 48 timmar.

FAKTA: Snabbväxande företag
Box Delivery finns på sju orter i Sverige. Företaget utvidgar och kommer att finnas i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad, Jönköping, Örebro, Uppsala, Västerås, Eskilstuna, Skövde, Trollhättan och Norrköping. Transporterna sker med cykel, motorcykel, skåpbil och lastbil. Bland kunderna finns Ikea och SAS. Posten i Norge äger de svenska dotterbolagen och omsättningen var 2004, enligt företagets hemsida, 518 miljoner norska kronor.