340 jobb tillkommer i Södertälje när Scania lämnar Falun och Sibbhult med sammanlagt 1 200 anställda.

Även i Södertälje kan bearbetning av delar till lastbilarna komma att outsourcas till entreprenörer i Sverige och i andra länder i Europa. I Falun tappade de cirka 650 anställda motivationen när beslu-tet kom. De jobbar inte övertid och vill inte jobba helger. De erbjöds 3.000 kronor extra om de arbetade tre helger i följd. Men det budet har nobbats. När produktionen av axlar sjunker cirka 15 procent går mon-teringen av lastbilar i Södertälje, Anger i Frankrike och Zwolle i Nederländerna på sparlåga.

– Sibbhult ligger i en mer utsatt region än Falun. Men det är här vi har tappat motivationen. Orsaken kan vara att det är klart i Sibbhult med en entreprenör som tar över, säger Torbjörn Pedersen, IF Metalls klubbordförande i Falun.

Även i Falun förhandlar Scania med ett antal entreprenörer som innebär att mellan 80-200 jobb kan bli kvar. Men det är för tidigt att gå ut med det här än, anser Torbjörn Pedersen. När fabrikerna lokaliserades till Falun och Sibbhult var de en del av stora politiska uppgörelser. Dåvarande Saab-Scania bestod av tillverkning av försvarsmateriel och stridsflygplan som Viggen och Jas 39 Gripen.

Om Saab-Scania ordnade syssel-sättning i utsatta regioner så bjöd regeringen på mer pengar till Viggen- och Jas-projekt.
Leif Östling, Scanias vd, säger i intervjun med LO-Tidningen att beslutet att lämna Falun och Sibbhult om två år är är rent företagsekonomiskt. Inga regionalpolitiska hänsyn har tagits.

– Östling har rätt. Nu tar man ett grepp rent industriellt och skiter i regioner och människor. Sedan har företagsledningen lovat göra det bästa för anställda, säger Kjell Wallin i Södertälje, IF Metalls koncernfacklige ordförande.

Även i Södertälje bearbetas komponenter. Jobbet kan göras billigare hos underentreprenörer, visar en utredning. Fortfarande är det osäkert hur den outsourcingen ska gå till, enligt Kjell Wallin.

Han sitter också i bolagsstyrel-sen där han pekat på de sociala konsekvenserna av flyttningen. Förhandlingarna mellan fack och företag har slutat i oenighet.

Läs också: artikeln "Full fart i dödsdömda fabriken", 1/4 2006