Du jobbar just nu med att återställa E6:an efter jordskredet. Hur är det?

– Det är väldigt speciellt, jag har aldrig sett något liknande. Jag kom hit strax före jul och då stod alla bilar och en buss kvar mitt ute i ingenstans, säger Stefan till Sekotidningen.

Vad tänkte du när du såg det?

– Att det är otroliga krafter. Det är kanske två hundra meter som har åkt i väg i jordskredet. Det är som en Hollywood-film, med asfalten i stora vågor.

E6:an vid Stenungssund efter raset.
E6:an vid Stenungssund efter raset.

Vad gör du på platsen?

– Jag kollar trycket nere i marken, för att se att marken inte rör sig för mycket. Sedan lägger jag vägtrummor, drar kablar och kollar vattenpumpar.

– Vi pumpar ut mycket vatten eftersom det regnar en hel del. Jag ställer även ut skyddsstaket där vi har grävt.

Är det annorlunda mot andra anläggningsjobb?

– Säkerheten är extrem, då det är väldigt känslig mark.

Vad gör du annars på ditt jobb?

– Det mesta. Håller på med trafiklysen, stänger av vägar, skruvar upp skyltar och sätter fundament. Jag gör även grundläggning för broar.

Hur blev du anläggare?

– Jag minns faktiskt inte, jag började 1983 som anläggare. I början arbetade jag mycket med husgrunder, avlopp och fjärrvärme. Nu jobbar jag med väganläggning.

Vad är det roligaste med jobbet?

– Det är varierande. Man kan göra samma sak ett tag, men sedan får man hitta på något annat. Man får vara utomhus också, det är skönt.

Vad är det svåraste?

– Att veta hur marken beter sig. Om man lägger en vägtrumma vet man inte alltid vad som kommer att hända. Det är på ett sätt roligt, men också jobbigt. Jag vill ju att det ska bli bra.

Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och sex andra titlar ingår i LO Mediehus.

Lyssna på podden Arbetet Krim