Foto: Erik Mårtensson

Huvudskyddsombudet Reza Forghani lägger ut texten på klubbmötet i Sundbyberg. Han omges av mötesordföranden Nezir Smajlovic (till vänster) och Can Kirilmaz. Foto: ERIK MÅRTENSSON

 

Massavhopp hängde i luften, men 380 bussförare i norra Storstockholm stannar kvar i Kommunal – tills vidare.

– Vi vill se resultat inom kort, annars tågar vi alla till förbundskontoret och begär vårt utträde tillsammans, sa huvudskyddsombudet Reza Forghani vid ett dramatiskt klubbmöte i Råstagaraget i Sundbyberg.

Sittplatserna räckte inte åt alla. Kanske var det 150 bussförare som trängdes i personalmatsalen. De vädrade sitt missnöje både med arbetsgivaren Arriva och Kommunal i allmänhet och avdelningen i Stockholm i synnerhet.

– Vi är överkörda. Avdelningen har tagit makten ifrån oss och förhandlar med arbetsgivaren utan att vi vet någonting, förklarade Reza Forghani.

Det här föranledde förbundet att rycka ut. Och mötet slutade med beslutet att förbundet, det vill säga Kommunal på riksnivå, ska ta itu med problemen tillsammans med den lokala fackklubben. Avdelningen ska hålla sig borta från Råsta.

– Självklart ska ni få hjälp omgående, lovade Peter Hammarin, chef på Kommunals arbetslivsutvecklingsenhet.

– Vi tar era problem på jävligt stort allvar. Ingen anställd ska ha en usel arbetsmiljö, sa Peter Larsson, ombudsman på förbundskontoret med ansvar för bussbransch-avtalet och fortsatte med att dra fler punkter på sin långa att göra-lista om bristerna på arbetsplatsen.

Inom två eller tre veckor ska de träffa medlemmarna i Råsta på nytt och berätta vad de har uträttat.

Den 8 november gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion på Råstagaraget efter en 6.6a-anmälan från huvudskyddsombudet Reza Forghani, som utnyttjade möjligheten i arbetsmiljölagens sjätte paragraf att gå vidare till Arbetsmiljöverket.

Arriva får två förelägganden från Arbetsmiljöverket. Båda gäller arbetstiderna. Arriva åläggs att göra en riskbedömning i samråd med skyddsombuden och förarna. Den ska vara klar senast den 31 januari.

Arriva vann den senaste upphandlingen och tog över busstrafiken i delar av Storstockholm den 20 augusti. Då började problemen. Det var den genomgående uppfattningen på klubbmötet.

Bussförare som har jobbat i 20 eller 30 år ställde sig upp och pratade om Vilda västern och laglöst land. Det är förare som har varit med om många upphandlingar och gått från det ena bolaget till det andra.

– Vi har aldrig jobbat på något som är så dåligt som Arriva, var det samstämmiga omdömet.

Långa arbetspass – upp till elva timmar även på nätterna – gör att förarna är oroliga både för sin egen och passagerarnas säkerhet. ”De sista två timmarna är jag så trött att jag knappt ser vägen”, som någon uttryckte det.

– Om det här schemat ska gälla kommer ingen av oss att uppnå pensionsåldern.

Förarna känner sig maktlösa. Någon berättade att han blev uppmanad att säga upp sig när han gick in på kontoret för att diskutera sitt schema. Förarna vittnade om alla invändningar bemöts med samma argument:

– Kör – annars är det arbetsvägran.

Reza Forghani uppmanade till och med Kommunal att ta fram ett dokument som talar om när en arbetstagare inte behöver lyda order. Innan mötet avslutades uppmanade han medlemmarna att vara försiktiga:

– Gör exakt som arbetsgivaren säger men bevaka era rättigheter.

600 förare är knutna till Råstagaraget. 380 av dem är med i Kommunal.