Vilken start på det nya året han haft, Elon Musk!

Via sin sociala medieplattform X har han matat ut budskap om att den brittiska premiärministern Keir Starmer bör fängslas, att kungen måste upplösa det brittiska parlamentet, att högerextrema upprorsmakare gör sig bättre i 10 Downing Street än i fängelse och att USA bör invadera Storbritannien.

Detta är alltså en affärsman som har stora ekonomiska intressen som kan påverkas av hur Storbritannien utformar sin konkurrenslagstiftning, sitt dataskydd och sin klimatpolitik. Hur man reglerar artificiell intelligens och desinformation på sociala medier. Han har, helt enkelt, mycket att vinna på att underminera den brittiska vänsterregeringen.

Från grönt framtidshopp till splittrare

Men Musk är ju inte bara affärsman. Han är också en tilltänkt tjänsteman i den tillträdande amerikanska administrationen under Donald Trump.

Det kan vara svårt att föreställa sig i dag, men inte för så länge sedan ansågs Musk vara något av en antites till trumpismens protektionism och koldioxidkult. Tesla – bilen som gjort honom rik – har för många varit symbolen för övergången till en hållbar, teknikvänlig och grön framtid.

Det är ingen slump att 40 procent av alla amerikaner som köpte elbilen Tesla i fjol och förrförra året röstar på Demokraterna. Det är ingen slump att Teslas starkaste marknader i USA är progressiva fästen som San Fransisco, Denver, Honolulu och Los Angeles. Det är heller ingen slump att Tesla är den mest hatade bilen i hela USA.

Det är heller ingen slump att människorna som jublade högst när nyheten om laddköerna i Malung spreds i veckan själva kör bilar som drivs av bensin och diesel.

Laddköerna i Malung

Men kaoset i Malung illustrerar åtminstone en sak som är beständig i Musks politiska projekt: hans förakt mot den organiserade arbetarklassen.

Tesla-köerna i norra Dalarna beror nämligen delvis på att utbyggnaden av Teslas svenska laddstationer, så kallade superchargers, stoppats efter IF Metalls konflikt om kollektivavtal på biltillverkarens verkstäder i Sverige

Men Tesla tecknar inga kollektivavtal av princip, säger man. Och svensk fackföreningsrörelse kan aldrig acceptera den låglöne- och villkorskonkurrens som riskerar uppstå om man backar. Så strejken rullar på.

Och i den fackliga världsorganisationens ITUC:s rättighetsindex beskrivs Teslas angrepp på kollektivavtalen som en del av en ”oroande trend” där arbetstagares rättigheter har urholkats snabbare i Europa än i någon annan region i världen.

”Underminerar demokratin”

I en annan ITUC-rapport pekas Musk ut som ett ”företagsintresse som underminerar demokratin”. I rapporten beskrivs hur Tesla använder sig av underleverantörer i Indonesien som orsakar vattenföroreningar och översvämningar genom massiv avskogning. Dessutom köper elbilsbolaget kobolt och koppar från barnarbetargruvor i Kongo.

På hemmaplan har Musk stridit med United Auto Workers (UAW) i åratal. När UAW vunnit stora segrar – högre löner, bättre villkor – efter strejker på Ford, Stellantis och GM har Tesla hållit emot. Man har i stället rensat ut medarbetare som försöker engagera sig fackligt och förbjuder anställda att bära tröjor med fackets logotyp.

Sedan i fjol leder Musk en kampanj för att förinta National Labor Relations Board (NLRB), en federal myndighet som instiftades på 1930-talet för att skydda arbetstagares rättigheter och värna rätten att teckna kollektivavtal.

Dårfinkar ska hjälpa Musk

Syftet är att flytta alla arbetslivets tvister till de federala domstolarna, där rättsprocesser tar tid och kostar pengar. Kalkylen är helt uppenbar: fackens förmåga att organisera och värva medlemmar under konflikter med skurkaktiga arbetsgivare kommer självdö om de fastnar i långdragna förhandlingar i en rättssal. Med Trump i Vita huset lär Musk få viktigt understöd i den insatsen.

De växande köerna vid laddstationerna i Malung är en konkret påminnelse om Musks projekt: tjäna enorma pengar utan att behöva stå till svars inför någon.

Då måste han krossa facken och förhindra arbetarklassens organisering.

Och han har gjort kalkylen att det är högerextremister, politiska dårfinkar och vettvillingar som är bäst skickade att försvara hans investeringar och driva politik som gynnar hans antifackliga företag.