Så rundar Tesla fackets blockad – igen: ”Saknar möjlighet att agera”
Två dagar efter fackens nya postblockad hade Tesla redan rundat den med en ny adress, kan Arbetet avslöja. ”Det här är inte okej men vi saknar möjlighet att agera”, säger Transportstyrelsen som redan skickat ut hundratals Tesla-skyltar till ett industriområde i Norrköping.
Ute i ett glesbebyggt industriområde i Norrköping ligger flera bilföretag. Ett av dem har, ett år in i IF Metalls strejk för kollektivavtal, blivit Teslas hjälpande hand för att återigen runda fackens postblockad.
Arbetet kunde nyligen avslöja att Tesla fått ut nästan 18 000 registreringsskyltar på tre hemliga adresser. Adresser som i flera månader varit okända för facket Seko som i sympati med IF Metalls strejk blockerar postgången för Tesla.
På så vis har skyltleveranserna kunnat rulla på för Tesla under fackens radar.
Men på grund av Arbetets rapportering varslade fackförbunden Seko och ST den 8 oktober om postblockad även på de nya adresserna.
Nu kan Arbetet avslöja att Teslas svenska gren, TM Sweden, bara två dagar efter fackens varsel anmälde ytterligare en skyltadress till Transportstyrelsen.
Adress till bilföretag
Adressen går till ett bilföretag i Norrköping, ute i ett industriområde. Det är här som Tesla nu får ut registreringsskyltar.
Redan den 14 oktober, alltså fyra dagar före fackens nya blockad trädde i kraft, började Norrköpingsadressen gälla. Sedan dess har runt 280 skyltar, för 140 fordon, dykt upp hos bilföretaget.
Som Arbetet rapporterat tidigare kan Tesla och andra företag som vill få ut registreringsskyltar registrera olika så kallade filialadresser. Det görs för att kunna få ut skyltar på olika håll i landet.
Inom samma filial kan det finnas två adresser – en för post och mindre leveranser, en annan för paketleveranser. Den senare används för utskick av nio eller fler registreringsskyltar samma dag.
Förtydligade reglerna
På flera av filialerna har Tesla registrerat en postbox hos ett postboxföretag på Kungsholmen i Stockholm. Medan paketadresserna legat på helt andra orter. Nyligen förtydligade Transportstyrelsen att det här inte är ”intentionen” med systemet. På sin hemsida lade de ut en bild som visar att paketadressen ska ligga i anslutning till postadressen, till exempel på en lastkaj bakom huset. De hörde också av sig för att informera Tesla om det här.
Så hur kan Tesla ändå registrera en ny paketadress i Norrköping på samma filial som en postadress i Stockholm? Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson säger att tanken hela tiden varit att de två adresserna inom en filial ska ligga på samma geografiska plats.
– På det sättet är det här inte vad som var avsikten från första början. Vi har tittat lite på det här och vår bedömning är att det inte finns reglerat hur det här ska fungera. Därmed saknar vi legala möjligheter att agera i form av sanktioner, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson.
Så de kan göra lite som de vill med de där adresserna?
– Ja, i korthet. Det är vår bedömning – det här är inte okej men vi saknar möjlighet att agera.
Han tillägger att de återigen kommer påtala för Tesla att det inte är så här som systemet ska användas.
Men även om myndigheten hade haft möjlighet att ta till sanktioner skulle Tesla ändå kunna skapa en ny filial var som helst dit man vill ha sina skyltar, och sedan låta postadressen vara en brevlåda på samma adress. Enligt Transportstyrelsens presschef finns nämligen inga begränsningar för det.
Avböjer intervju
Transportstyrelsen är noga med att påpeka att de inte tar ställning i den arbetsmarknadskonflikt som nu pågår mellan svenska fackförbund och Tesla. De förhåller sig bara till hur deras eget system för skyltutskick är tänkt att fungera.
Arbetet ringer bilföretaget i Norrköping och en anställd ger ett nummer till en ansvarig på företaget. Mannen som svarar i luren säger att han inte förstår vad vi pratar om. När Arbetet hänvisar till myndighetens uppgifter om vart skyltarna går säger han att han inte vill kommentera.
Arbetet har sökt TM Sweden men de avböjer intervju.