Efter avslöjande: Transportstyrelsen skärper rutiner och skickar ”förtydligande” till Tesla
På adresser som facken inte kände till har Tesla kunnat få ut nästan 18 000 registreringsskyltar. Efter Arbetets avslöjande har Transportstyrelsen nu sett över sina rutiner och förtydligat för Tesla att bolaget inte kan fortsätta som de gjort.
I flera månader har Tesla kunnat få ut nästan 18 000 registreringsskyltar via adresser som under den här tiden varit helt okända för facken, som trott att deras blockader på helt andra adresser har varit vattentäta.
Det kunde Arbetet nyligen avslöja, och det ledde till att postfacken Seko och ST varslade om blockad även på de adresserna, som låg i Stockholm, Trelleborg och Göteborg. Det är en i raden av sympatiåtgärder som fackförbund tagit till för att stötta IF Metall i sin strejk för kollektivavtal hos elbilsjätten.
På fredag träder blockaden i kraft.
På en av adresserna, som gick till en villa i Trångsund där ett it-företag är registrerat, öppnade en man i röd Tesla-tshirt men ville inte svara på våra frågor.
Nu förtydligar också Transportstyrelsen vad som gäller kring de här adresserna dit företag tar emot registreringsskyltar från myndighetens upphandlade skyltleverantör.
”Samma geografiska plats”
Genom en illustration på ett hus visar myndigheten hur det ska gå till. Postadressen kan gå till ett bolags brevlåda. Men om nio eller fler registreringsskyltar ska tas emot behöver bolaget även registrera en paketleveransadress – och den får inte ligga någon annanstans som den gjort i fallet Tesla.
Transportstyrelsen har även mejlat Teslas svenska bolag TM Sweden och uppmärksammat dem på vad myndigheten menar har gällt hela tiden men som nu förtydligats. För i Teslas fall har postadressen gått till en postbox i Stockholm medan paketadressen gått någon helt annan stans. Och så ska det inte vara.
Har Tesla brutit mot några regler när de inte haft paketadressen nära sin postadress?
– Vår intention har hela tiden varit att det ska vara samma geografiska plats. Men det här är inte reglerat i någon föreskrift utan är en anvisning som vi tillämpar. Sedan har Tesla tolkat det på ett sätt, men vi har då gjort ett förtydligande efter att ni gjort oss uppmärksamma på att det inte stämmer. Vår förväntan nu är att Tesla nu lever upp till det som vi har beskrivit och förtydligat, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsens avdelning för fordonsinformation.
Hur kunde Transportstyrelsen inte ha koll på de här paketadresserna?
– Vi har ingen rutin för att granska detta vilket innebär att vi inte har uppmärksammat det. Vi har i och med det här förtydligandet sett över våra interna rutiner och hur vi ska hantera sådana här fall, säger Christofer Kärrdahl.
Ägarbyte okej
Det är fortsatt helt okej att registrera så kallade filialadresser. Alltså att ett företag har en adress som går till en stad i södra Sverige och en adress som går till en filial i norra Sverige.
Detta för att kunna få ut skyltar över hela landet. Men paketadressen måste ligga på samma ställe som postadressen inom en och samma filial.
TM Sweden har haft postadresser som gått till en postbox hos ett företag på Kungsholmen i Stockholm. Exakt vad som gäller kring postboxar är Christofer Kärrdahl lite osäker på, eftersom han tänker att det kan finnas många olika upplägg kring det.
En annan metod som Tesla har använt tidigare är att för nya bilar ändra ägarskapet från bolaget till privatpersonen som köpt bilen. Sedan kan kunden själv beställa skylten till sin folkbokföringsadress, något som Dagens Arbete rapporterat om.
Går det här fortfarande att göra?
– Ja, det går. För vi har ingen kontroll om det sker i samband med ett ägarbyte. Det fungerar som det alltid har gjort. Vi ska inte ta någon sida i konflikten, vi konstaterar att systemet medger att man kan göra på det sättet.
Arbetet har sökt TM Sweden som avböjer intervju.