”Det är bara ytterligare ett exempel på deras brist på respekt för den svenska kollektivavtalsmodellen”. 

Med de orden reagerar Sekos ordförande Gabriella Lavecchia på Arbetets avslöjande om att Tesla haft flera för facket okända paketadresser som de i månader kunnat använda för att få ut sina registreringsskyltar. 

”De gör allt för att runda våra varsel. Vår bild är fortfarande att våra varsel på såväl post- som energiområdet ger effekt. Att Tesla ägnar sig åt att runda systemet systematiskt är bara det en signal om att de har stora problem”, skriver Gabriella Lavecchia i ett mejlsvar till Arbetet. 

”De rundar, vi täpper till”

Arbetets granskning visar också hur ett brev, som vi följer med hjälp av en sändare, faktiskt kommer fram till en av facket blockerad adress i Stockholm, trots att det borde stoppas. Brevet når dock inte Tesla, eftersom företaget som tidigare tog emot posten till elbilsjätten har gått i konkurs. Men blockaden är fortfarande i gång, enligt Seko.

Hur kan brev komma fram trots att ni lagt blockad på posten dit? 

”Det är svårt att helt täppa till vartenda litet hål i en sådan här konflikt. När vi märker att de försöker runda vårt varsel så gör vi en analys kring vad vi kan göra för att täppa till det kryphålet på bästa sätt. De rundar, vi täpper till.” 

Gabriella Lavecchia tillägger att hon tycker man ska vara försiktig med att dra för stora slutsatser av de budskap som Tesla själva kommunicerar. ”De gör så klart allt de kan för att måla upp en bild av att det är business as usual.”

Vad kommer ni göra nu? Varsla om ytterligare blockader? 

”Vi bevakar så klart löpande detta. Men med tanke på läget så håller vi våra strategier internt.”