Betty Wiggles och TikTok-stripporna säljer sin produkt som Bianca Ingrosso säljer smink
Varken när det gäller Bianca Ingrosso eller Becky Wiggles kan vi veta vad som är äkta och vad som bara är smart marknadsföring, skriver Nora Flygt.
KOMMENTAR. En ny typ av influencers har gjort entré på marknaden: TikTok-stripporna.
Det är precis som det låter, tjejer som gör videor om livet som strippa. Den som har slagit igenom störst i Sverige är Becky Wiggles med nästan 170 000 följare.
Sedan hon blev ett namn har jag sett hur folk i min närhet som tidigare svurit på att aldrig sätta sin fot på en strippklubb blivit charmerade och nu tycker att strippa är det häftigaste yrket som finns.
Övertygad om att mina värderingar är så stabila att en karismatisk personlighet inte skulle kunna påverka mig ville jag ändå utmana mina fördomar.
Eftersom jag inte vet mer om yrket än stereotyperna jag sett i amerikansk film bestämde jag mig för att bilda mig genom att kolla igenom Becky Wiggles och hennes kollegors konton.
Ett par TikToks senare har jag hunnit glömma varför jag någonsin varit kritisk mot strippklubbar.
Vloggar från jobbresor till Oslo
Det är vloggar från jobbresor till Oslo ihop med bästa kompisen, frågestunder om hur mycket man borde dricksa på strippklubb, storytimes om konstiga saker kunder gjort (oftast: inte betalat tillräckligt mycket) och varför man måste vara känd för tjäna pengar på OnlyFans.
Däremellan videos på när de strippar. Allt är med ett leende på läpparna och det går inte att upprepa många gånger nog hur mycket de älskar sitt arbete.
Det beskrivs som vilket underhållningsjobb som helst. Det är helt vanlig dans, visserligen naken sådan, men vad är det kontroversiella med det?
Trots detta framhålls det noga att de aldrig skulle rekommendera någon att bli strippa.
Yrket passar inte vem som helst och de flesta slutar efter bara några månader. Dessa varningar hamnar i skuggan av den glammiga livsstil som visas upp.
Jobba några nätter för en månadslön
Jag måste erkänna att det ser lockande ut att jobba några nätter i månaden och få ut en månadslön som är betydligt högre än vad jag drömmer om att någonsin kunna tjäna. Varken ett strikt schema eller ekonomi hindrar från shopping, resor eller lyxiga restaurangbesök.
Förutom pengarna och fritiden verkar strippklubben vara en underbar arbetsplats där alla blir bästa kompisar och kunderna är så härliga att hänga med.
Det går läskigt snabbt innan jag kommer på mig själv att tänka att det enda som står i vägen för att jag skulle kunna tänka mig att satsa på en karriär som strippa är mina bristande danskunskaper.
Jag verkar inte vara ensam om att lockas, Becky Wiggles berättar att hon dagligen får meddelanden från unga tjejer som vill det.
Inte svårt att sälja en livsstil
Svårare än så verkar det inte vara att sälja in en livsstil. TikTok-stripporna har lärt sig av influencervärlden och använder sig av knepet ”influencer marketing”.
Ingen har missat att det är vår tids sätt att sälja en produkt eller tjänst. Skolboksexemplet Bianca Ingrosso har byggt upp hela sitt varumärke kring sig själv för att kunna sälja smink, kläder och smycken. Vi kunder vill handla av någon som vi har en personlig relation till.
Lättlurade som vi är tror vi att Bianca är vår kompis när hon öppnar upp sig om något personligt och gråter framför kameran.
I nästa klipp visar hon upp sin senaste bronzer. Hon lovar att det är den bästa sminkprodukten hon någonsin testat. Några klick senare har man beställt hem den i två olika nyanser.
Det gäller inte bara när man säljer smink. Det verkar funka minst lika bra om man säljer bilder på OnlyFans eller danser på strippklubben. Självklart lockar både personliga relationer och kändisskap fler kunder.
Vill veta mer om sexarbete
Det behövs röster från en bransch som det oftast bara pratas om, men sällan med. Jag vill veta mer om sexarbete och nyansera mina fördomar.
Med tanke på hur snabbt Becky Wiggles blivit känd finns det en tydlig efterfrågan på detta.
Men att Becky Wiggles och andra strippor gör content om sitt yrke är inte bara folkbildning, det är också drömmen för landets alla strippklubbar.
Tyvärr är det svårt att inte bli cynisk när de jobbar på samma sätt som Bianca Ingrosso för att bygga kundrelationer.
En TikTok-strippa la nyligen ut en video med texten: ”Jag som försöker anpassa min digital footprint så att män fortsätter köpa danser av mig men vill också prata om hur det är att vara en strippa.”
Vad är äkta hos Wiggles och Ingrosso
Ja, kan man egentligen att prata ärligt om sitt jobb utan att förlora kunder?
Varken när det gäller Bianca Ingrosso eller Becky Wiggles kan vi veta vad som är äkta och vad som bara är smart marknadsföring.
För tjejernas skull hoppas jag att det är genuint när de säger att de älskar jobbet.
Men är det verkligen de som vinner på att bygga influencerplattformar för att tvätta bort smutsstämpeln eller är det enbart de män som vill betala för att se kvinnor klä av sig?