Kortare arbetstid har medvind – fack vill att det ska bli lag
Flera LO-förbund gör tummen upp efter att Socialdemokraterna öppnar för arbetstidsförkortning. Kommunals Malin Ragnegård anser att lagstiftning är rätt väg att gå. ”Vi i Sverige har högst arbetstid av de nordiska länderna.” Transportsbasen skulle vilja se 36 timmars vecka.
Det råder nya tongångar från Socialdemokraterna kring frågan om arbetstidsförkortning.
Annika Strandhäll (S), som driver en av elva arbetsgrupper som ska utveckla en ny partipolitik inför nästa riksdagsval, har uttryckt sig positivt på sistone.
– Det är tydligt att kraven på att förkorta arbetstiden ökar. Även EU-kommissionen lyfter frågan allt oftare, inte minst för att möta ungas behov. Frågan är hetare än någonsin. Vi svenska politiker kan inte leva isolerade i våra egna bubblor, sa hon exempelvis i en intervju med Aftonbladet nyligen.
Senast Sverige lagstiftade om arbetstidsförkortning var 1973 – då infördes 40-timmarsveckan.
Sju motioner
För LO:s räkning är införandet av en 30 timmars arbetsvecka en långsiktig målsättning i nuläget. Enligt det senaste kongressbeslutet ska förändringar av arbetstiderna i första hand regleras genom kollektivavtal, och i andra hand genom lagstiftning.
Inför LO-kongressen i maj har det lämnats in sju motioner som direkt rör arbetstidsförkortning, enligt Linda Larsson, utredare på LO.
– Det är spridda skurar, både stora och mindre förbund och från olika sektorer, säger hon om avsändarna.
”Helt rätt väg”
Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande, välkomnar att Socialdemokraterna nu öppnar för arbetstidsförkortning.
– Vi tycker att det är helt rätt väg att gå. Vi i Sverige har högst arbetstid av de nordiska länderna. Och det är inte som att det gått sämre för dem, tvärtom så orkar man prestera bättre. I nuläget är det våra medlemmar som betalar för sin återhämtning genom att gå ner och jobba deltid, trots att det är arbetsgivarens ansvar att alla ska orka jobba heltid.
Hur förhåller ni er till huruvida det ska vara avtalsdrivet eller genom lagstiftning?
– Man kan göra på olika sätt men vi välkomnar absolut att man ska göra det genom den lagstadgade vägen.
Fördelen, menar Malin Dagnegård, är att en lagstiftning innebär att det blir lika för alla.
– Ett problem med kollektivavtalen är att arbetsgivaren vill att vi ska betala för förbättringar, det är en avvägning som våra avtalsdelegationer alltid behöver förhålla sig till.
”Väldigt bra om man lagstiftade”
Även Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport, ser positivt på Socialdemokraternas signaler.
– Jag personligen tycker att det vore väldigt bra om man lagstiftade för att få ner veckoarbetstider. Jag tycker det är jättebra att Socialdemokraterna har börjat driva den här frågan. Det pratas mycket bland medlemmarna om att få ner heltidsmåtten och få mer ledig tid, säger han.
Både från Kommunal och Transport har det kommit motioner till LO-kongressen om arbetstidsförkortning.
– Vi får se på LO-kongressen om motionerna förespråkar att det ska ske avtalsdrivet eller genom lagstiftning. Ska det träffa den stora massan hos oss, skulle jag föredra lagstiftning och sikta på en 36-timmarsvecka, säger Tommy Wreeth.
Varför en 36 timmarsvecka?
– Man måste börja någonstans, 36 eller 38 timmar låter rimligt. Annars finns det en risk att man måste plocka från löneutrymmet. Folk behöver både högre lön och mindre arbetstid, och då blir det alltid en prioriteringsfråga.
Hoppas ”det äntligen händer”
Från Byggnads har det kommit två motioner om arbetstidsförkortning och förbundet kommer driva frågan på LO-kongressen, meddelar förbundsordförande Johan Lindholm på mejl.
”Alla dar i veckan. Motioner finns och det skulle förvåna mig mycket om inte detta blir den kongress där det äntligen händer. Om så sker kommer politikerna stå i rad med olika förslag på utformningar. Det ser jag fram emot”‚ skriver han i ett mejlsvar.
Johan Lindholm skriver till Arbetet att det är ”intressant och kanske inte så konstigt” att Socialdemokraterna öppnar upp för arbetstidsförkortning.
”När politiken känner att något är på gång och det börjar röra på sig då kan det hända saker”, skriver Johan Lindholm på mejl.
På frågan om huruvida arbetstidsförkortning ska drivas via avtal eller genom lagstiftning skriver han att Byggnads som enskilt förbund men också inom ramen för 6F tittar på, och i närtid ska ta reda på hur medlemmarna ser på frågan.
6F är ett samarbete mellan fackförbunden Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko.