Spelbranschen – ett helvete av sexism och övertid?
Hanna Fridén ger en inblick i spelbranschen – och vill nyansera bilden av den
Dataspel handlar om att ha kul!
Det hade många nyligen på GDC (Game Developers Conference), västvärldens största branschkonferens inom området som lockar besökare från hela världen. Man visar upp sina spel, man säjer sin tech, man nätverkar och festar. Det är riktigt kul!
Och om du är en kvinna så kanske du blir sexuellt trakasserad eller till och med neddrogad och antastad. Det är i alla fall det som skedde i år och alla år tidigare.
Hatkampanjer mot kvinnor
Jag hade nyligen en fest där gamla vänner från mediabranschen blandades med nya vänner från spelbranschen. En gammal mediakollega berättade att hon var väldigt nervös innan hon kom dit, men blev positivt förvånad när folk visade sig vara trevliga och ordentliga.
Det hon sett om spelbranschen på nätet och media var mest av det slag som nyheterna från GDC. Hon hade hellre aldrig träffat någon som arbetar i branschen.
Jag kommer också från media. Haft en stor blogg, har haft Sveriges förmodligen sämsta TV-program och skrev lite överallt. År 2018 sadlade jag om och började arbeta med dataspel, ett val jag velat göra länge, men jag drog mig för att jag fått samma intryck som min vän.
Arbetsplatserna beskrevs som ett helvete av sexism och övertid. Kvinnor i branschen blev ofta utsatta för extrema hatkampanjer på nätet på grund av deras kritik mot en sexistisk bransch och spelkultur.
Grabbar som bara vill ha kul
Ibland bara för att de hade fräckheten att existera på en arena som bara var till för grabbar som ”bara ville ha kul” och klagomålen från kvinnorna sågs som motsatsen till det.
Kvinnorna i branschen blev ofta bemötta med misstro. Kanske överdrev kvinnorna bara? Kanske är kvinnor bara lite överkänsliga? I så fall kanske det helt enkelt bara inte passar in. Så löd resonemanget från stora delar av branschen och många kvinnor fick tyvärr avsluta sin karriär inom spel.
Så jag drog mig. Trots att jag inte ville något hellre än att skapa spel, något som jag älskat sedan jag var barn, så kunde jag inte stå ut med tanken att arbeta i en sådan kultur. Spelbranschen är ung till att börja med, för alla, att dessutom behöva slåss mot sexism dagligen utan stöd från mina arbetsgivare var inte ett rimligt alternativ.
Ursäkta klyschan men, vilken känsla!
Men så hände något rätt allvarligt, år 2016 blev jag paralyserad i stora delar av högersidan av min kropp. Det här var en fruktansvärd resa både mentalt och fysiskt. Men jag tog mig igenom det, jag kämpade med en tung rehabilitering och en dag stod jag där och kunde flytta på min fot igen.
Ursäkta klyschan men, vilken känsla! Jag kände mig så häftig och bestämde att om jag kunde börja gå igen efter en paralys, då kan inga av sexistiska töntar stå i vägen för min dröm. Jag skulle göra spel!
Det som förvånande var när jag faktiskt började arbeta i branschen och den inte såg ut sådär alls.
Förstå mig rätt här, alla de här problemen existerar, spelbranschen är en ung bransch med en hel del tillhörande problem. Många bränner ut sig, det finns en stark grabbkultur kombinerat med sexism. Men, spelbranschen består framförallt av människor som älskar spel, vilket inte är en så homogen grupp som vissa vill mena.
Separat universum
Vi rekryterar från hela världen, våra studios har en stor blandning avseende etnicitet, sexualitet, könstillhörighet och kulturell bakgrund, med det kommer också en stor uppsjö av olika nördkulturer. Inte konstigt att sura konservativa typer skriker så högljutt på internet, det är ju de som befinner sin version helvetet. Ha!
Nu skönmålar jag kanske lite, men det finns bra aspekter av spelbranschen och i takt med att spelföretagen har blivit mer diversifierade så har vi sett en snabb progressiv utveckling.
Men det syns sällan, de glimtar människor utanför branschen är mest samma gamla sexistiska grabbkultur. De största spelbolagen i Sverige må sitta mitt på Södermalm, men ibland känns det nästan som att vi befinner oss i ett separat universum, mycket av det progressiva som också hör en ung bransch till är gömt, och det är synd, för det finns så många fler som jag där ute.
Hotade med uppsägning
Så vad hände i år efter GDC när kvinnor i branschen sa ifrån? Ja, först uppstod samma gamla hatstorm där budskapet löd: ”Sluta gnäll! Spel handlar om att ha kul och ni kvinnor förstör branschen med ert gnäll.”
Även den här gången gick det så långt att en man i branschen försökte få en kvinnlig spelutvecklare sparkad.
Han hotade både henne och hennes arbetsgivare Devolver Digital med stämning. Det tyckte de förstås inte var kul, de tycker förstås inte heller att detta hör hemma i branschen. För spel handlar, sant som det var sagt, om att ha kul.
Att trakassera kvinnliga spelutvecklare är verkligen inte kul, så den här mannen och hans ivriga påhejare fick en respons passande deras egen nivå: