Storbråk mellan Seko Pendelklubben och MTR efter Kina-annons: ”Desperat och oseriöst”
Ett ordkrig har uppstått mellan den lokala Sekoklubben och arbetsgivaren MTR, som kör pendeltågen på uppdrag av SL. Seko anklagar företaget för att försöka strypa yttrandefriheten.
Det var i onsdagens Aftonbladet som Seko Pendelklubben hade en helsidesannons där Kinas president Xi Jinping syntes på en stor bild. Annonsrubriken löd: ”Vår högsta chef på MTR”.
Annonsläsaren fick sedan veta att MTR, som är det bolag som genom upphandling sköter drift och underhåll av bland annat pendeltåg och tunnelbana åt Storstockholms lokaltrafik, SL, är majoritetsägt av kinesiska staten.
Därutöver kritiserar klubben arbetsgivaren för en mängd olika arbetsmiljöproblem.
Ord står mot ord
MTR var dock snabb med att dementera. Dels genom ett inlägg på de interna sidorna, som når all personal, där man informerade om att bolaget är börsnoterat i Hongkong och således inte ägs av den kinesiska staten.
Dels genom ett brev ställt till både ordförande för fackförbundet Seko centralt, Gabriella Lavecchia, samt till ordförande för Seko Pendeltågsklubben, Rainer Andersson.
I detta brev kallar MTR:s vd Henrik Dahlin annonsen för ”en smutskastningskampanj som innehåller flera lögner och överdrifter”.
Fackklubb riskerar stämning
Han informerar även om att han har gett bolagets chefsjurist i uppdrag ”att utreda och vidta lämpliga åtgärder för att kompensera för den skada Seko Pendelklubben orsakat MTR”.
Det tar Seko Pendelklubben som ett hot.
Men ordförande Rainer Andersson är inte orolig och säger att han mest har roligt åt det hela och anser att arbetsgivaren har trampat ordentligt i klaveret.
– Vi har faktiskt grundlagsskyddad yttrande- och tryckfrihet i Sverige, det verkar MTR ha missat, säger han och tillägger att han ser fram emot en juridisk prövning av klubbens påståenden i annonsen.
Står kvar vid annonsinnehåll
– Om huvudägaren kinesiska staten vill åtala Pendelklubben för förtal så kan våra medlemmar och kollegor på pendeln belägga och bevisa varje ord i annonsen. Tusen gånger om!
Jonas Pettersson, som är planerings- och kommunikationschef på Seko, vill inte gå in på annonsens innehåll men är kritisk till hur arbetsgivaren har hanterat det hela.
– Det är en mycket märklig reaktion av MTR. Vi har yttrandefrihet i Sverige, vilket även kan utövas av fackförbund, något som MTR borde var helt medvetna om, säger han.
Kommer publiceras igen
Senare i denna vecka kommer samma annons att publiceras i tidningen Expressen.
Klubbordförande Rainer Andersson säger att det var planerat sedan tidigare och att arbetsgivarens reaktioner inte kommer att få klubben att tänka om – snarare tvärtom.
– Det här visar bara hur desperata och oseriösa MTR är som arbetsgivare.
Annonserna bekostas, enligt Rainer Andersson, av skadestånd som MTR fått betala till Seko Pendelklubben för upprepade brott mot kollektivavtalet.
– Bara det säger ju en hel del, menar Rainer Andersson.
Vill ha annat fokus
Pressansvarig på MTR, Carl Fredrik Johansson, vill inte tillägga mer än det som står i vd:ns svarsbrev, men tycker att fokus har hamnat fel.
– Vi vill gärna prata med klubben. Men inte på det här sättet, den relevanta frågan är hur vi tillsammans bäst utvecklar pendeltågstrafiken i Storstockholm framöver.
Upphandlat av Region Stockholm
På uppdrag av Storstockholms lokaltrafik, SL, tog MTR från och med december 2016 över pendeltågstrafiken i Stockholms län. Dessförinnan låg entreprenaden på Stockholmståg.
Avtalet med MTR sträcker sig över tio år med möjlighet till förlängning med ytterligare fyra år. Avtalets värde är cirka 30 miljarder kronor. I avtalet ingår planering och drift av trafiken, stationsbemanning och underhåll av stationer och fordon.
MTR gjorde intåg på den nordiska marknaden år 2009 då man tog över ansvaret för planering, drift och underhåll av tunnelbanan i Stockholm på uppdrag av SL. Därutöver ansvarar bolaget för MTR Mälartåg med Mälardalstrafik (som ägs av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län och Region Östergötland) som uppdragsgivare. MTR trafikerar även sträckan Stockholm-Göteborg genom tågbolaget MTRX.
Global koncern
Det nordiska moderbolaget MTR Nordic ingår i den globala MTR-koncernen, MTR Corporation Limited som är baserat i Hongkong. MTR Nordic är moderbolag till alla MTR:s bolag i Sverige.
MTR Corporation grundades 1975 och är idag ett av världens största tågföretag med verksamhet i bland annat Australien, Storbritannien, Hongkong, Kina och Sverige. Det startade som ett statligt bolag, men år 2000 såldes en mindre del av till olika ägare och bolaget börsnoterades. Hongkong SAR (en särskild administrativ region i södra Kina där marknadsekonomi råder) äger fortfarande 75 procent av bolaget.