Så här bra gick de fem mest vinstrika svenska industriföretagen förra året:

1. AB Volvo: 61,8 miljarder (i vinst)
2. Volvo Car AB: 35,3 miljarder
3. LKAB: 30,2 miljarder
4. Atlas Copco: 28,9 miljarder
5. Astra Zeneca: 25,7 miljarder

SSAB, som återfinns lite längre ner på vinstlistan 2021, slog rekord andra kvartalet i år. För första gången steg vinsten över tio miljarder kronor ett enskilt kvartal.

Samtidigt fick de 900 arbetarna i Luleå ingen löneökning alls utöver det centrala avtalets 2,3 procent.

Löneförhandlingarna i våras gav lika magert resultat för tjänstemännen.

– SSAB har aldrig tjänat så mycket pengar som nu. Men det vi märker är att mat, el och bränsle blir dyrare. Det är klart att det här diskuteras bland medlemmarna, säger Tomas Karlsson, ordförande för IF Metall på SSAB i Luleå.

284 miljarder i vinst

SCA gick med 9,1 miljarder i vinst 2021 och hamnar därmed strax utanför tio-i-toplistan, Men företaget fortsätter att gå bra och slog vinstrekord andra kvartalet i år. Inte heller här har de goda tiderna märkts på lönerna, säger Stefan Lundkvist, ordförande i Pappers avdelning 158 vid pappersbruket i Munksund.

– Vi gör otroligt bra resultat, och vi har gått bra länge. Men när vi förhandlar om löner lokalt sitter våra chefer med bakbundna händer. Både SCA-koncernen och Industriarbetsgivarna styr så att vi inte ska få mer än märket.

En sammanräkning av förra årets vinst före avskrivningar i de tio mest lönsamma industriföretagen ger en imponerande summa, 284,6 miljarder.

Efter de fem företagen överst i artikeln fortsätter tio-i-topp-listan så här:

6. Scania: 22,5 miljarder (i vinst)
7. SSAB: 22,1 miljarder
8. Sandvik: 21,0 miljarder
9. Essity: 20,4 miljarder
10. Boliden: 16,7 miljarder

Alla företag går inte lika bra. Pandemin och de höga energipriserna har haft olika effekt i olika delar av näringslivet.

Men Konjunkturinstitutets senaste rapport den 28 september bekräftar att lönsamheten generellt är god (enligt företagens egen uppskattning).

Rapporten visar också att vinstandelen i företagen har ökat, vilket betyder att den andel som går till lön har minskat.

Inflationen äter upp lönen

När facken och arbetsgivarna i industrin förhandlar om nya kollektivavtal i vinter är förväntningarna höga, enligt de fackklubbar Arbetet har talat med.

Inflationen har grävt hål i medlemmarnas plånböcker, och samtidigt har företagen goda tider.

– Kraven från medlemmarna är långt mycket högre än i tidigare avtalsrörelser. Får vi ett avtal på samma nivåer som tidigare år blir vi ifrågasatta som fackförbund, tror Stefan Lundkvist på SCA, som sitter i Pappers förbundsstyrelse.

– Stålindustrin har gått otroligt bra. Och så inflationen ovanpå det. Det finns absolut en förväntan om att lönekraven, och löneökningarna, ska upp på en högre nivå den här gången, säger Tomas Karlsson på SSAB.

Tomas Karlsson.

Karl Lewenhagen är ordförande för IF Metall på Astra Zeneca, ett företag där arbetarna faktiskt har fått löneökningar utöver det centrala avtalet de senaste åren. Inför avtalsrörelsen bedömer han att medlemmarna förväntar sig mer än tidigare år, ”uppåt 6 – 7 procent”.

Om vinsterna sätts i relation till antal anställda hamnar LKAB i topp med drygt sex miljoner i vinst per anställd 2021. Andra basindustrier, som SCA och Boliden, gjorde över två miljoner i vinst per anställd förra året.

Räknat i kronor finns de största vinsterna i stället hos AB Volvo (som tillverkar lastbilar), med Volvo Cars (som tillverkar personbilar) hack i häl.

Anställda är ”jätteoroliga”

Marie Stenquist är vice ordförande i verkstadsklubben på Volvo Cars med omkring 8 000 medlemmar. Hon möter många som är ”jätteoroliga” för sin ekonomi, rentav känner panik då de ser hur räntorna går upp och mat, bensin och el blir dyrare.

– De kämpade och gick till jobbet genom hela pandemitiden, när andra kunde jobba hemma. Stod där i hjälm och dubbla munskydd i 30 graders värme, såg knappt något eftersom glasögonen immade igen, säger Marie Stenquist.

– Det är klart att de väntar sig något nu. Det vi fick i avtalsrörelsen 2020 är uppätet.

Marie Stenquist ingår i den delegation från IF Metall som ska förhandla fram ett nytt teknikavtal till våren. I den rollen företräder hon 14 000 medlemmar i Göteborg.

– Det jag ser är att det går väldigt bra för många företag, inklusive Volvo, även om det givetvis finns de som har det svårt. Samtidigt är personalen mer rörlig, företagen får kämpa för att rekrytera och behålla folk. Det bäddar för en spännande avtalsrörelse.

Facket vill ta ansvar

IF Metall och de övriga facken inom industrin, vars löneökningar fungerar som riktmärke för den övriga arbetsmarknaden, har betonat att de tar ansvar för samhällsekonomin.

De vill inte att alltför höga löneökningar ska spä på inflationen.

– Men det är inte bara mina medlemmar som ska ta ansvar, säger Marie Stenquist. Det finns branscher och företag som har höjt sina priser mer än som motiveras av ökade kostnader. Jag tror inte att elbolagen går minus, trots pågående krig.

Tomas Karlsson vid SSAB sitter i IF Metalls delegation för stål- och metallavtalet. Han ser en svår balansgång framför sig.

Å ena sidan känner han ansvaret för samhällsekonomin. Å andra sidan trycket från medlemmarna, som ”förväntar att vi tar i”.

– Det blir en tuff utmaning att leverera ett avtal på bra nivå. Det går inte att bara vi tar ansvar. Inte minst chefernas löneökningar sänder en otroligt viktig signal.

Så har vi räknat

Arbetets lista visar industriföretagens vinster före räntor, skatt och avskrivningar. Vi har valt detta mått därför att stora avskrivningar eller nedskrivningar kan ge en skev bild av hur verksamheten går. Räknar vi resultatet efter avskrivningar blir den sammanlagda vinsten 2021 i de tio företagen ovan 206,3 miljarder kronor.