Feelgood för kvinnor som känt sig omsprungna av influencergenerationen
Karina Cubilla läser Ann Edlidens andra roman Dör för dig.
RECENSION. Det är ju inte svårt att förstå aversionen många känner för den influencer-marknad som vuxit fram de senaste åren. Från att ha handlat om en handfull bloggar med tillhörande trafik har yrket (för det får väl tyvärr ses som ett yrke) nu blivit etablerat och brett accepterat.
Vandrande reklampelare villiga att dela med sig av sitt liv är, för en yngre generation tjejer, det folkligaste som finns. Det väcker känslor och diskuteras friskt, inte minst av kvinnor födda på 80-talet.
Ta Kenzas struliga bakgrund, Elsa Billgrens uppväxt i kultureliten, Blondinbellas romantiska sejour med en bedragare och sprinkla på ett kosmetikaimperium, en Let’s Dance-medverkan och ett mystiskt dödsfall (!).
Dela upp allt detta på två kvinnor i sina late 20’s med en outsinlig längtan att klättra socialt så har ni receptet på Ann Edlidens andra roman Dör för dig.
“Ni känner ju igen min underbara bästis och assistent. Säg hej till följarna, Vilma!”
Bokens huvudperson, Vilma, är en kulturintresserad up and comer från Göteborg som lyckats snärja sin avdankade tonårsidol. Sambolivet blir biljetten bort från städjobbet i en slumrande stad till Stockholm.
Väl på plats lyckas hon landa jobbet som assistent åt en av Sveriges största onlineprofiler Tess Dunckel. Det öppnar dörrar till nya sammanhang med skaldjursplatåer, mingel och showrooms.
Priset: livegendom och att ständigt passa upp på sin high maintenance girl boss till uppdragsgivare.
Latinamerikansk bakgrund
Vilmas latinamerikanska bakgrund blir en (om än krystad) extra touch för att ytterligare tydliggöra skillnaden mellan henne och influencern hon jobbar för. Modern är både lokalvårdare, alkoholiserad och dramatisk.
Trots få fraser och namn på spanska sitter inte dessa, men det är nog för att lite övertydligt markera ett avstånd till sin nya vän/uppdragsgivare.
Tess (tidigare känd som tonårsbloggerskan “Tessie”) är en vattenpölsdjup överklasstjej. Trots sin övertydliga privilegierade bakgrund känner hon djupt ointresse med snudd på avsmak för den kulturella elit hon fostrats av.
Hennes föräldrar: kulturens créme de la créme som av dottern tilltalas vid förnamn.
Hennes lillebror: aspirerande rappare som tar med sin svarta kompis på middag för ännu fler uppenbara kulturkrockar.
Hennes ex: en snygg tråkmåns.
Assistent smartare än influencer
Assistenten är smartare och mer kulturellt bevandrad än influencern. Den sistnämnda, likt ett barn, kräver konstant uppmärksamhet. Genom att sudda ut gränserna mellan vänskap och arbete kan hon mjölka assistenten på all tid och energi utan vidare ansvar eller samvete.
“Gud vad alla ska prata med Vilma hela tiden. Jag behöver gå på toa, kom nu.”
För läsaren är det uppenbart att den framgångsrikas vardag kraschar utan hjälp. Men också om inte all uppmärksamhet konstant riktas mot henne. Tess är rätt och slätt odräglig.
Men fördelarna som kommer med att umgås med någon i hennes position lockar tillräckligt för att det ska gå obemärkt förbi. En inte helt ovanlig transaktion i samtida relationell logik.
Titeln Dör för dig får antas vara ett försök att ironisera över sättet unga kvinnor skriver till varandra på sociala medier. Och visst är relationen mellan de två kvinnorna falsk. Den ena är ju arbetsgivare.
Men det sätter också tonen för hur författaren förhåller sig till den influencerkultur och den unga kvinnokultur hon avser skildra i sin roman: hon verkar avsky den.
För den trettio plus-generation (mig inkluderat) som inte själv har ett vlogg-flöde att titta i kapp på Youtube är avståndet för stort och inblicken för liten.
Bokens karaktärer fastnar i en alltför dålig nidbild av vad många tror – och vill – att influencervärlden ska vara; jättedum.
Och för denna jättedumma tjej går allt jättefel.
Bitter eftersmak
Tanken är sannolikt att ge läsaren en känsla av att någon form av poetisk rättvisa skipats men, i ärlighetens namn, lämnar det mest en bitter eftersmak. Varför stör sig så många på just den här sortens framgång?
Författaren har även låtit sig inspireras av den norska tv-serien Skam eller kanske Sofia Rönnow-Pessahs Sonja från debutromanen “Männen i mitt liv” och skapat en fake-profil på Instagram till Tess.
Flödet är inte enhetligt, bilderna är av varierad kvalitet och liknar snarare en dålig Pinterest-tavla med titeln ”life goals” från 2011.
Innehållet liknar på intet sätt det vi är vana att se på de riktigt stora profilerna. Det spär på bilden av att hon inte har den koll som krävs för att på riktigt kunna ta sig an denna värld. Flödet är helt enkelt för b.
Saknar utlovad kritik
Boken saknar den kritik som utlovas. En skildring till av en influencers sociala, ekonomiska och pyskiska förfall rår liksom inte på den kapitalistiska exploatering som tjänar en handfull unga kvinnor väl och förslavar resten.
Dör för dig är kanske tänkt att vara samtidskritik men fastnar snarare i att vara feelgood-läsning för alla kvinnor som känt sig omsprungna av en generation snygga, priviligerade yngre cybermonarker.
Det bränner liksom aldrig till. Inte heller väcks några nya tankar eller känslor kring relationer, svek, samtiden eller klasskillnader. Den bara är. Och så kan det ju få i och för sig få vara.