Bemanningsbolaget Restaurangassistans betalade ut fel lön och följde inte kollektivavtal
Ett bolag med uppdrag på hotellkedjor och i det offentliga har burit fack och arbetsgivares stämpel för ett schysst bemanningsföretag. Tills nu. Anställda har fått fel eller ingen lön och kollektivavtalet följs inte.
Bland uppdragsgivarna finns de stora hotellkedjorna. Men också Gröna Lund, Svenska mässan och Stockholms stad.
Bemanningsbolaget Restaurangassistans är med sina runt 100 anställda en stor aktör i branschen. De finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Och var fram tills nyligen auktoriserade med bemanningsbolagens kvalitetsstämpel för schyssta företag. På sin sajt skriver företaget:
”Att vara ett auktoriserat bemanningsföretag är en garanti för kunderna att vi som leverantör är seriös och följer lagar och regler. Auktorisationen försvårar för oseriösa företag att verka.”
Men nu är stämpeln borta.
”De tillämpar inte avtalet”
Nu på förmiddagen samlades nämnden som godkänner eller avslår sådana ansökningar. Här sitter representanter både från fack och arbetsgivare. På dagordningen stod Restaurangassistans ansökan om förnyad auktorisering. Nämnden hade tänkt avslå den till följd av flera brister.
Bland annat har anställda inte fått löner och pension enligt avtal.
Men sent i går kväll drog bolaget tillbaka sin ansökan.
Hotell- och restaurangfackets ombudsman Emil Bäckström har jobbat med frågor kopplade till bolaget i runt tio år. Han säger att han kände en viss glädje när han nåddes av beskedet att bolaget inte längre ska ha kvalitetsstämpeln som schysst bemanningsbolag.
– De har ju bemanningsavtalet. Det är bara att de inte följer det. De tillämpar inte avtalet över huvud taget, säger han.
”Absolut medvetet”
Så här ska det fungera enligt HRF: Bemanningsavtalet ger en garantilön, även de dagar anställda inte blir inhyrda till exempelvis ett hotell. När en anställd väl skickas ut på uppdrag får personen lön utifrån ett genomsnitt av lönen på den arbetsplatsen. Är det ett hotell gäller Visita riksavtalet och lönen utgår alltså från det avtalet.
Men så gör inte Restaurangassistans. De tillämpar bara Visita riksavtalet. Där finns möjlighet att ge betalt bara de dagar anställda jobbar istället för att betala ut garantilön även när de väntar på uppdrag.
Beror det på ett missförstånd eller gör Restaurangassistans det här medvetet?
– Det är absolut medvetet. Vi har påtalat det här hur många gånger som helst. För några månader sedan hade vi möte med vd:n om just det här.
Han säger att villkoren kring pension också skiljer sig åt i de båda avtalen. Vilket alltså ger sämre villkor för de anställda på Restaurangassistans.
”De kanske ville skademinimera”
Kent Ackholt, ombudsman på LO och ledamot i auktorisationsnämnden, bekräftar att bolaget inte längre är auktoriserade. Även Kompetensföretagen bekräftar att bolaget dragit tillbaka sin ansökan. Men tillägger att de förutom det inte uttalar sig om enskilda bolag.
– De kanske kände på sig att de skulle få media på sig och ville skademinimera, säger Kent Ackholt om Restaurangassistans.
Han säger att bolaget hade blivit av med auktoriseringen om deras ansökan prövats.
– De hävdar emot kunder att vi i nämnden auktoriserar att de kan tillämpa Visitas riksavtal. När jag fick reda på det slog jag bakut direkt. De har sett sig auktoriserade att avtalsshoppa. Det blir en lönedumpning och det är därför de har valt det avtalet.
Kent Ackholt påpekar att nämnden så klart inte kan gå i god för något annat kollektivavtal än det de ansvarar för, nämligen bemanningsavtalet.
”Ett villkor för att komma in hos kunder”
Auktoriseringen av bemanningsbolag kom till efter att kollektivavtalet inom bemanningsbranschen tecknades år 2000.
– Man kände att man ytterligare behövde förstärka legitimiteten för branschen, och det fanns visst hot om att införa statlig auktorisering.
Då tog Kompetensföretagen initiativ till nämnden och i dag sitter även LO, Unionen och Saco med från fackliga sidan. De kollar bland annat så att bolag har schyssta underleverantörskedjor och att det betalas moms och skatt. Och att någon i bolaget har utbildning i vad som gäller när man ska hyra ut personal.
– Att man ser att det är ett schysst företag helt enkelt. Ska du göra större affärer på bemanningssidan är auktorisering mer eller mindre ett villkor för at komma in hos kunder.
Arbetet har sökt Restaurangassistans för en kommentar. Vd:n Michaela Larsson skriver i ett mejl till Arbetet: ”Restaurangassistans har följt kollektivavtalet som är tecknat mellan Visita Svensk besöksnäring och HRF sedan företaget grundades 1999. I övrigt så kommenterar vi inte pågående förhandlingar och processer.”