Svenska modemiljardärer kritiseras: Brister i insyn om arbetsvillkor
Svenska klädföretaget Revolution Race marknadsför sig som ett ”slow fashion”-bolag – med större ansvar för hållbarhet och arbetsvillkor. Märkligt, anser kritiker som efterfrågar mer information om hur underleverantörerna har det i Vietnam och Kina.
På åtta år har Revolution Race lyckats etablera sig på 30 marknader och sålt en miljon byxor.
Företaget, som specialiserar sig på fritid- och friluftskläder, gick nyligen in på Stockholmsbörsen och grundarna Pernilla och Niclas Nyrensten blev miljardärer.
Revolution Race uppger att de jobbar med ”slow fashion”, det vill säga motsatsen till ”fast fashion” som idag präglar modeindustrin globalt med billiga varor, snabba leveranser, stora klimatutsläpp och dåliga löner och arbetsvillkor för textilarbetare.
Men företagets hemsida och en hållbarhetspresentation från i maj får kritik för att inte innehålla tillräckligt med information.
– Rapporten är snyggt gjord, men kikar man djupare är det lite tunt och den adresserar inte de två viktigaste komponenterna, arbetsvillkor och klimatpåverkan, säger hållbarhetsexperten Sasja Beslik.
Ingen information om villkor
Han var länge Nordeas chef för hållbara finanser. Nu jobbar han med samma ämne för privatbanken J Safra Sarasin i Schweiz, en bank som uppges ha satsat på hållbarhet i 35 år.
– Det finns noll information om arbetsvillkor, löner, övertid och säkerhet för de kvinnor som jobbar i Kina och Vietnam, säger Sasja Beslik.
I hållbarhetsrapporten står att bolaget alltid har haft som ambition att hålla leverantörskedjan enkel och transparent.
Revolution Race skriver också att de under 2019 och 2020 samarbetade med 23 leverantörer och att 96 procent av dessa har undertecknat företagets uppförandekod.
– Det här säger inte mycket då alla leverantörer alltid skriver på, utmaningen ligger i implementeringen. Det är märkligt att det finns noll information om arbetsvillkor i deras hållbarhetsrapport. De skriver själva att det rör sig om bara 23 leverantörer. Det är hanterbar materia för att kunna leverera det, anser Sasja Beslik.
Vill se mer fakta om fabriker
Även Maria Sjödin, sakkunnig inom företag och mänskliga rättigheter på Fair Action, kritiserar bristen på information.
– Det är bra att Revolution Race har ambitioner att ta steg på hållbarhetsområdet, till exempel genom att sälja vad de menar är slitstarka plagg som håller länge. Men att hävda att de redan idag arbetar med så kallad slow fashion är verkligen att slå sig för bröstet och få kunderna att tro att de kommit väldigt långt och har en helt hållbar affärsmodell.
Maria Sjödin efterlyser mer öppenhet kring leverantörsfabrikerna i Kina och Vietnam.
– Den informationen behövs för att utomstående ska kunna få insyn i hur arbetsvillkoren ser ut. Öppenhet om leverantörsfabrikerna gör också att organisationer och fackföreningar i produktionsländerna kan kontakta Revolution Race om anställda hos leverantörerna behandlas illa, säger hon.
Har oberoende kontrollanter
Niclas Nyrensten, grundare och creative director, säger att bolaget använder sig av oberoende granskningar utförda av Amfori som är ett globalt initiativ för socialt ansvarstagande och hållbara arbetsvillkor för leverantörer inom odling och produktion.
– Detta inkluderar såväl hälso- och säkerhetsaspekter som arbetstider och lönenivåer. Vi är transparenta gällande hur många av våra underleverantörer som nyligen har granskats samt vilka revisionsresultaten är. Det största problemet var övertid, vilket vi försöker förbättra genom att lägga våra ordnar utanför högsäsong.
– Vi är inte perfekta, men jobbar konstant på att bli bättre, säger han och fortsätter:
– Vår uppförandekod är baserad på Internationella arbetsorganisationen och FNs deklaration om mänskliga rättigheterna.
Hur säkrar ni att de som syr upp kollektionerna har löner de kan leva på och goda arbetsvillkor?
– Vi arbetar bland annat med oberoende kontrollanter som utför granskningar hos våra underleverantörer. I oktober publicerar vi vår första hållbarhetsrapport som noterat bolag.
Finns i 30 länder
Revolution Race har e-handel i fler 30 länder och har sålt över en miljon byxor. Pernilla och Niclas Nyrensten grundade bolaget 2014. Omsättningen i fjol landade på knappt 376 miljoner kronor och börsvärdet är idag nästan 8,8 miljarder kronor. Makarna Nyrensten har kvar drygt 25 procent av bolaget.