Kinesisk klädjätte lockar svenskar med dumpade priser – döljer arbetsvillkor
Kinesiska Shein är ett av världens största modebolag online. Med hjälp av sociala medier säljs superbilliga kläder till 22 miljoner kunder om dagen. Men till vilket pris jobbar de anställda? Tystnadskulturen har spätt på rykten om barnarbete.
En blommig blus för 29 kronor, hjärtformade örhängen för 5 kronor och ett par gympaskor för 60 kronor.
Shein säljer varor med prislappar som är omöjliga att konkurrera med för andra modebolag.
Det sägs att det finns minst 10 000 produkter i omlopp dagligen på sajten och varje dag uppdateras den med 1 000 nya, enligt företagets egna annonser.
I branschpress omnämns det som fast fashion; låga priser, ständiga nyheter och hög omsättning. I dagligt tal kanske snarare ”slit och släng”, för kvaliteten verkar brista.
På sajten Trustpilot som samlar omdömen från hela världen har Shein usla betyg. Eller som en svensk kund uttryckte det i ett inslag i Sveriges Radio: ”Man tror att man köper en Ferrari men får något från skroten”.
Största kundgruppen är unga kvinnor men Shein säljer också herrkläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter.
Målet är att konkurrera ut H&M och spanska Zara, vilket man redan gjort om man ser till nedladdade appar i Iphone och Android.
Mest populära appen i USA
I maj lyckades Shein dessutom konkurrera ut Amazon i USA och blev landets mest populära shoppingapp.
Shein grundades i Nanjing 2008 och har efter flera namnbyten, plagiatstämningar och produktkontroverser – såsom ett halsband med en svastika – blivit en försäljningssuccé.
Medan konkurrenter tappat under pandemin har Shein växt. I år spås omsättningen landa på mer än 100 miljarder kronor.
Bolaget, som skeppar kläder till 150 länder, skulle enligt tidningen Forbes värderas till drygt 450 miljarder kronor om det kliver in på börsen. Det skulle i så fall bli världens hittills största börsnotering.
Nedladdade appar
Shein – 229,4 miljoner
H&M – 123,5 miljoner
Zara – 90,6 miljoner
Källa: App Annie/Reuters oktober 2020
Men i hemlandet Kina har Shein inte börjat sälja sina produkter. Däremot verkar de flesta underleverantörer ha sin bas där och textilarbetarna har extremt pressade deadlines.
Kläderna tillverkas i Kina
I en artikel i South China Morning Post berättar fabriksägaren Kenny Li att hans 100 anställda oftast har fem dagar på sig att göra klart en beställning på några tusen klädesplagg. I vanliga fall brukar modebolag ge underleverantörer minst en månad per beställning.
– Inga andra varumärken har så detaljerade och krävande beställningar som Shein, säger Kenny Li.
Trots det är Shein mycket populär bland de kinesiska textilfabrikerna för att de har ett rykte om sig att betala sina fakturor i tid, skriver South China Morning Post.
Oro för dålig transparens
– Näthandeln har triggat igång ännu sämre arbetsvillkor, stress och förnedring inom textil- och detaljhandelsindustrin. Kina är, tyvärr, en av världens främsta tillverkare för detaljhandelsförsäljning online och har traditionellt haft väldigt lite fokus på arbetstagarnas rättigheter och mänskliga rättigheter, säger människorättsjuristen Parul Sharma.
Maria Sjödin, sakkunnig inom företag och mänskliga rättigheter på Fairaction, förklarar att väldigt korta deadlines kan leda till ett orimligt produktionstempo med arbetsdagar på upp till tolv timmar sex dagar i veckan.
– Detta är vanligt i Kina och flera andra textilproducerande länder. Shein och andra klädföretag måste ta ansvar för hur deras sätt att lägga ordrar påverkar arbetsvillkoren, säger hon.
Omöjligt ta kontakt med bolaget
Men att försöka få svar på vilket hållbarhetsansvar företaget tar är omöjligt. För är det något som både investerare och journalister förvånas över är det den extremt kompakta tystnaden som omgärdar Shein.
Grundaren och vd Chris Xu har aldrig gett intervjuer eller talat offentligt.
Den amerikanska sajten SupChina refererar till en analytiker som anser att Shein är Kinas ”mest mystiska miljardbolag”. Varken finansiella rapporter eller dokumentation om leverantörer finns att läsa.
Företaget har inga kontaktuppgifter till presskontakter på sina internationella sajter och inga journalister eller organisationer tycks nå fram med sina frågor.
Arbetet Global hittar två telefonnummer till kundservice i USA och Indien. Det indiska numret fungerar inte och på det amerikanska är det ingen som svarar.
I övrigt finns endast möjlighet att mejla in klagomål gällande ordrar, men inte heller det verkar fungera. I Sveriges Radios inslag Plånboken i P1 framkom att svenska kunder inte fått svar på mejl.
Rykten om barnarbete
På företagets webbsida står det att alla anställda behandlas som en familj och att de får löner som är högre än genomsnittet och bonusar.
Shein skriver också att de tar avstånd från tvångsarbete och barnarbete. Trots det florerar rykten om just detta på grund av bristen på transparens.
– Jag skulle inte lita på att det företaget skriver om levnadslöner stämmer. När vi tittat på deras hemsida så finns i princip ingen information om hur de arbetar för att leva upp till sin policy att anställda som syr kläderna ska ha levnadslöner. Dessutom är de inte öppna med vilka leverantörsfabriker de köper ifrån, vilket innebär att ingen kan granska hur arbetsvillkoren ser ut där, säger Maria Sjödin på Fairaction.
Enligt Fairaction är Kina det viktigaste inköpslandet för svenska klädföretag och det finns utmaningar inom hela produktionskedjan, alltifrån tvångsarbete i bomullsodlingen till att anställda i klädfabrikerna inte tillåts engagera sig fackligt och påverka sina villkor.
Stark kritik mot Shein
På sajten Good On You, som betygsätter modevarumärken efter bland annat arbetsvillkor och miljökrav, får Shein bottenbetyg.
I sitt omdöme skriver Good On You bland annat att det inte finns några bevis för att modebolaget tillåter kollektiva förhandlingar eller möjligheter för arbetstagare att klaga.
Även Fashion Revolution, en global rörelse som bildades efter kollapsen av Rana Plaza Building i Bangladesh 2013 då fler än 1 000 textilarbetare dog, har försökt få tillgång till dokumentation kring Sheins verksamhet.
– De avslöjar praktiskt taget ingenting om styrning, leverantörskedjor eller struktur. Prissättningen är en enorm röd flagga. Hur betalar de sina arbetare när de säljer så billigt?, säger den globala policychefen Sarah Ditty till tidningen The Sun.
Säljer med hjälp av influencers
Men medan det är extremt tyst utåt från Sheins huvudkontor, fabriker och logistikcentraler, hörs och syns Shein desto mer i sociala medier.
De senaste åren har företaget använt sig av både a, b- och c-kändisar för att sprida pr bland unga. Störst fokus läggs på generation Z, de som är födda efter 1995.
Katy Perry, Lil Nas X, Rita Ora, Hailey Bieber och Yara Shahidi är några av kändisarna som fått betalt för att stoltsera med Sheins produkter.
Även betydligt mindre kända profiler lockas att inleda samarbeten med Shein och får då betalat i klädesplagg.
Enbart i Indien anlitades 2 000 influencers för ett par år sedan för att göra reklam för bolaget. Annonsflödet på Instagram och Facebook består av många unga tjejer med mycket hud som poserar i Sheins kläder.
I sina sociala medier-konton har Shein fler än 30 miljoner följare. På Tiktok har företagets hashtag haft fler än sex miljarder visningar, skriver sajten Jing Daily.
Önskar mer konsumentinformation
Människorättsjuristen Parul Sharma vill se mer information för konsumenter om hur illa och ännu värre det kan bli för arbetstagare i stora produktionsländer, men också för miljön, om näthandeln fortsätter att öka.
– Samtidigt behöver vi ifrågasätta och motarbeta länder som Kina, som ständigt knäcker koden för hur det ska bli enklare att konsumera kinesiska produkter för omvärlden. Kina är ett repressivt land med totalitära strukturer utan respekt för mänskliga rättigheter, säger hon.
Om Shein slutligen börsnoteras kan det kanske sättas mer press på bolagets transparens. Stora investerare har i dag större intresse av att försöka påverka bolag de är ägare i att förbättra sig på hållbarhetsområdet, berättar Maria Sjödin på Fairaction.
– Vi skulle vilja att fler banker och pensionsfonder engagerar sig och trycker på klädföretag kring transparens och goda arbetsvillkor i produktionen, och att de som gör det verkligen ställer tydliga krav och driver på med mer kraft.
Det vet vi om Shein
Chris Xu är grundare och vd. Huvudkontoret och majoriteten av företagets fabriker flyttade från Guangzhou till Panyu 2015. Det finns sex logistikcentraler i Kina, Belgien, Indien och USA plus sju kundservicecenter i fyra länder. Totalt uppges bolaget ha fler än 10 000 anställda.
Källa: Forbes juni 2021