Grävaren i Suez blev världsberömd – har inte fått betalt för övertid
Bilden på den ensamma grävmaskinen som försöker få loss jättefartyget Ever Given blev en världssensation. Men maskinföraren bakom spakarna har fortfarande inte fått betalt för sitt övertidsarbete.
Den 23 mars fastnade det jättelika containerfartyget Ever Given på tvären över Suezkanalen. Samma dag fick grävmaskinisten Abdullah Abdel-Gawad ett meddelande från chefen, rapporterar Business Insider:
”Du måste sätta dig i bilen och komma på en gång för du är den enda grävaren vi har i närheten.”
Abdel-Gawad beskriver åsynen av grundstötta Ever Given som ”omtumlande”.
– Om du ser storleken på fartyget och storleken på grävmaskinen så är det fullständigt skräckinjagande, säger han till tidningen.
– Saken är den att jag var livrädd att fartyget skulle börja kantra åt den ena eller andra sidan. För om det skulle falla över mig, då skulle det vara adjöss med mig och hejdå grävmaskinen.
Senare skulle Abdel-Gawad få hjälp av en massiv internationell bärgningsinsats. Men som först på plats såg han ingen annan utväg än att börja gräva.
Hans tappra ansträngning dokumenterades av hamnmyndigheten i Suez och spreds som en löpeld i sociala medier.
Grävmaskinen såg ut som en myra bredvid jättefartyget. Och sällan har en bild gett upphov till så många memes: om omöjliga odds, om olösta vardagsproblem, om kosmetiska åtgärder i stället för riktiga lösningar.
Twitterkontot ”Killen med grävmaskinen i Suez” fick snabbt tiotusentals följare.
Själv imponerades Abdullah Abdel-Gawad inte av internets kreativitet. Däremot motiverades han av den.
– Det var som att, du vet, ni gör narr av mig. Så jag tänker absolut bevisa att jag kan fixa det här.
Abdel-Gawad arbetade 21-timmarsdagar. När Ever Given slutligen kunde lossas den 29 mars var han ”halvdöd av utmattning”.
Grävmaskinisten som blev ett ofrivilligt internetfenomen var nöjd med sin insats.
Samtidigt finns en bitter eftersmak. Abdullah Abdel-Gawad och kollegerna har fortfarande inte fått betalt för sitt övertidsarbete. Och när det anordnades en ceremoni för att fira framgången – i en stad fyra timmars resväg bort – fick han inbjudan 1,5 timmar innan.
– Så Suez kanalmyndighet klappade sig själv på ryggen och pratade om vilket fantastiskt arbete den gjort, säger han till Business Insider.
– Men i slutänden… Utan en grävmaskinist så skulle fartyget inte ha rört sig ur fläcken. Det skulle kanske fortfarande ha suttit fast.
Ever Given
Det 400 meter långa containerfartyget Ever Given, ett av världens största, kilade fast sig i Suezkanalen under en sandstorm den 23 mars.
Först den 29 mars kunde fartyget dras loss.
Suezkanalen är en av världens viktigaste farleder för sjöfrakt. Kanalen förbinder Medelhavet och Röda havet, och gör det möjligt att färdas mellan Europa och Asien utan att runda Afrika. I snitt passerar 1 550 fartyg genom kanalen varje månad.
Källa: TT