Taxiförare tvingas köra kunder i framsätet: ”Inte okej”
Inför en tredje våg av smittspridning oroas anställda hos Taxi Stockholm. Företaget uppmanar förarna att aldrig neka kunder i framsätet.
Taxiförare är en av de yrkesgrupper som drabbats hårdast av covid-19.
Nu vill Taxi Stockholm att förare inte ska kunna neka körningar med flera passagerare eller kunder som vill sitta i framsätet.
På företagets intranät står bland annat ”vi låter våra kunder åka i framsätet om de önskar det” och ”kunder ska erbjudas hög service och tillgänglighet bland annat genom att de kan resa fler än tre personer med oss”.
Saied Tagavi är klubbordförande liksom ordförande för Transportfackets taxisektion i Stockholm.
– De ska inte tvinga förare att ha kunder vid sin sida, det är inte okej. De verkar bara bry sig om sitt varumärke och inte om oss, säger han.
Taxi Stockholm har cirka 4 500 förare som tilldelas poäng. De med 20 poäng kallas guldförare, de med 15 silverförare och har man 10 poäng är man bronsförare.
Saied Tagavi berättar att Taxi Stockholm hotar med poängavdrag om förare nekar kunder i framsätet. Poängavdraget leder i sin tur till färre körningar.
– I början av pandemin fick vi dekaler där det stod att kunder gärna fick sitta i baksätet. Men med tiden så har kunder velat sitta fram och en del förare tar risken för att inte bli av med poäng eller inkomst eftersom det varit ett mycket tufft år ekonomiskt.
Natalia Santos är pressansvarig på Taxi Stockholm. Hon säger att deras intryck är att det inte finns en utbredd oro bland förarna.
– Men det betyder inte att man inte ska ta det på allvar. Vi gör så mycket vi kan, använder munskydd, handsprit och handskar, men vi måste också bibehålla de inkomster som finns kvar på marknaden.
Kan förare förlora poäng om de säger nej till en körning?
– I princip ja. Generellt gäller att det ska vara rättvist för alla förare och det ska inte vara så att en förare ska kunna välja vissa körningar. Om man bryter mot det regelverk som finns så kan man förlora poäng.
Skyddsombuden i Transportfackets Stockholmssektion har begärt att få en förtydling från Arbetsmiljöverket vad som ska gälla i frågan om kunder i framsätet. Svar väntas senast 15 mars.