Portugals skofabriker byter lyx mot mys
För att överleva pandemin har Portugals skotillverkare tvingats byta affärsidé. I stället för lyxiga läderskor har de börjat göra tofflor – eftersom alla sitter hemma.
Inställda dop, bröllop och födelsedagsfester över hela världen. Inte ens på kontoret behövs det finkläder längre eftersom kontorslokalerna ekar tomma och tjänstemännen sitter hemma.
Det betyder storkris för Portugals skotillverkare som har specialiserat sig på lyxiga läderskor och högklackat.
Portugal är Europas tredje största skotillverkare efter Italien och Spanien och har cirka 40 000 anställda.
Branschen omsätter runt 17 miljarder kronor årligen och 90 procent av alla skor går på export. Men i år syns en försäljningsnedgång på närmare 20 procent rapporterar flera medier.
Landets 1 500 skotillverkare har därför varit tvungna att tänka om under coronapandemin.
Vad behövs för hemmakontoret? Jo, tofflor och gympaskor.
Paulo Martins, delägare i skomärket Ambitious, säger till nyhetsbyrån Reuters att hans företag under landets första nedstängning började fokusera på skor för hemmet eller trädgården.
– Människor som brukade ta på sig mer formella skor arbetar nu hemifrån och vill ha en bekvämare produkt.