Handelskritik mot Coops vd efter intervju
I en tidningsintervju om matkedjans ekonomiska förluster tog Coops vd upp bristande kundbemötande bland anställda. Ett uttalande som beskrivs som "högst anmärkningsvärt" av fackförbundet Handels.
Det var i en artikel i Dagens Nyheter som Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, uttalade sig om de butiksanställdas bemötande av kunder.
”Gå i en Coop-butik, har du riktigt tur så träffar du en av våra extremt trevliga kassörskor när du går ut. Då försöker de rädda att du kanske haft ett dåligt kundmöte. (…) Vi har säkert för många medarbetare som ser sig själva som en fortsättning på logistikverksamheten. Som tycker om att sätta upp saker och ting i butikshyllorna. Men att vara i en butik i dag är ett serviceyrke”, sa han bland annat.
Uttalanden som nu får skarp kritik av facket.
– Jag skulle säga att det är högst anmärkningsvärt för en vd att uttala sig så svepande och nedlåtande om sin personal, säger Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson till DN.
Enligt Gideonsson har anställda i handeln ofta pressade arbetsförhållanden, och hon nämner även att Coop ”genomgått ständiga omorganisationer de senaste 20 åren”.
– Jag tänker på alla som kommer till jobbet varje dag och sliter så hårt, och så får de läsa något sånt här. Jag kan förstå om man blir oerhört förbannad.