Transport: Kostnader för kongress enligt vårt reglemente
Företrädare för Transport reste på kongress till Singapore för 600 000 kronor. De bodde på lyxhotell och flög business class trots att flera började med privata semestrar, uppger Aftonbladet.
Efter att Transports förra ordförande, Lars Lindgren, tvingades avgå på grund av vidlyftig representation skärpte förbundet sina rutiner.
Bland annat röstades ett totalstopp mot alkohol igenom vid den följande kongressen.
Nu avslöjar Aftonbladet att ett antal personer från förbundet reste på kongress till Singapore i oktober, bland andra förbundsordförande Tommy Wreeth. Kostnaden landade på omkring 600 000 kronor.
Enligt Aftonbladet hade förbundet sparat cirka 300 000 kronor om man valt billigaste flygbiljetterna och ett billigare hotell.
Stämmer de uppgifterna?
– Ja, när det gäller siffror och tider så stämmer det, säger Tommy Wreeth till Arbetet.
Enligt Transports resereglemente har man rätt att flyga business class om resan överstiger fem timmar. Anledningen är att man ska komma fram fräsch och utvilad.
Men enligt Aftonbladet var det flera av deltagarna, bland andra Tommy Wreeth, som inledde resan med semester innan kongressen började.
– Men semestrarna hade vi lagt in i förväg, så det är ingen som varit på semester på förbundets bekostnad när det gäller arbetstid och så, säger Tommy Wreeth.
Själv åkte han ner på måndagen och konferensen började på torsdagen.
– Men resekostnaden hade ju varit identisk för förbundet om jag rest ner på torsdagen.
Men behöver man komma fram utvilad till semester?
– Jag förstår att man ställer den frågan, men det är enligt vårt reglemente. Och varken jag eller någon annan har bokat resa eller hotell själv. Utan resa är bokat enligt reglementet och hotellet var bokat av kongressarrangören. Det är inte vi som har valt Singapore eller hotell eller någonting.
Finns det anledning att se över resereglementet?
– Vi tittar ju över alla våra reglementen. Det påbörjade vi efter kongressen 2017, till exempel med beslut om totalt alkoholförbud. Sedan kan jag förstå, när man som Aftonbladet vinklar det så smalt, att det här kan sticka i ögonen på någon medlem.
Hur menar du med att de vinklar smalt?
– Jag tycker att det är väldigt synd att man inte skriver om vad vi uträttade där nere. I princip alla våra yrkesgrupper var berörda av de som var där på kongressen. Man utbyter erfarenheter och bygger nätverk över alla yrkesgrupper. Vi har ju till exempel fått Ikea att kräva kollektivavtal av alla som kör inrikes. Det hade vi aldrig lyckats med utan vårt internationella samarbete och våra gemensamma påtryckningar.
Så sammantaget tycker du inte att ni har gjort något fel?
– Vi har följt gällande resereglemente och uppdragsreglemente och allting. Ingen har fått något betalt av förbundet som inte har med kongressen att göra och det som ska förmånsbeskattas kommer att förmånsbeskattas.