”Som ett Trip Advisor för migrantarbetare”
Miljoner migrantarbetare är beroende av rekryteringsbyråer för att hitta anställningar utomlands. Men många förmedlar usla jobb till hög kostnad. En ny sajt, utvecklad av världsfacket IFS, låter migrantarbetarna tipsa varandra om vilka byråer som bör undvikas.
– Idén är att integrera teknologi i arbetet för arbetstagarnas rättigheter, säger Ira Rachmawati.
Hon är projektledare på IFS avdelning för mänskliga och fackliga rättigheter och har lett utvecklingen av det digitala verktyget Recruitment Advisor, som världsfacket hoppas ska förändra villkoren för planetens runt 150 miljoner migrantarbetare.
I bland annat Syd- och Sydostasien utgör migrantarbetare en gigantisk kassako för de rekryteringsbyråer som förmedlar utlandsjobben. Avgifterna är ofta höga och många skuldsätter sig för att kunna resa.
Dessutom finns det gott om rekryteringsbyråer som lovar guld och gröna skogar, men levererar någonting helt annat. Vittnesmålen från migrantarbetare som vid ankomst fått lägre lön och sämre villkor än avtalat är många. Vissa slussas rakt in i modernt slaveri.
Spelplanen har länge varit ojämn. Att på förhand veta vilka rekryteringsbyråer som är schyssta är svårt, och väl på plats i mottagarlandet är möjligheterna att hävda sina rättigheter nästan obefintliga.
Men världsfackets initiativ låter migrantarbetare själva betygsätta byråerna och varna varandra för de värsta rötäggen. Konceptet är detsamma som i de otaliga appar som bygger på användarrecensioner. Och namnet har lånats från en av de mest populära – reseappen Trip Advisor.
– Först kallade vi projektet för Migrant Recruitment Monitor, men det var lättare för alla att prata om det som ett slags Trip Advisor för migrantarbetare, säger Ira Rachmawati.
Recruitment Advisor sjösattes i fjol. Men vägen från idé till lansering var lång. Genom sina medlemsorganisationer i avsändarländerna samlade IFS in information om de lokala rekryteringsbyråerna.
– De åkte ut till byarna där mycket av rekryteringen äger rum. Allting har byggt på uppsökande och deltagande, säger Ira Rachmawati.
– För tillfället har vi 3 024 recensioner. De flesta bygger på intervjuer som vi genomfört offline. Nu är nästa steg att befolka plattformen online.
Recruitment Advisor har i dag runt 7 000 användare. Att locka fler är en förutsättning för att verktyget ska fungera effektivt.
Samtidigt måste IFS lösa den framtida finansieringen.
– Det enda sättet vi kan bygga en hållbar plattform är om vi får med oss de stora medlemsorganisationerna i Europa. Då måste de känna att de kan använda den i sitt eget arbete, säger Ira Rachmawati.
– Vi diskuterar redan en version 2.0 som ska inkludera lokal rekrytering.
Recruitment Advisor
Plattformen har utvecklats i samarbete med ILO:s initiativ Rättvis rekrytering. Syftet är att låta migrantarbetare varna varandra för oseriösa rekryteringsbyråer.
Inspiration hämtades från reseappen Trip Advisor, men också från sajten Contratados som informerar latinamerikanska migrantarbetare om arbetsgivare i USA och delvis bygger på användargenererad information.
Än så länge samlar Recruitment Advisor drygt 3 000 recensioner om rekryteringsbyråer i Nepal, Filipinerna och Indonesien. I nästa steg ska Kenya och Sri Lanka inkluderas i plattformen.
Den migrantarbetare som vill recensera en rekryterare besvarar 16 frågor. Plattformens algoritmer räknar om resultatet till ett sifferbetyg. Alla recensioner granskas så att rekryteringsbyråer inte kan manipulera informationen.
Framtidsvisionen är en global tjänst för både migrantarbetare och arbetare som söker jobb i sina hemländer.