”Om något smäller utanför reagerar jag mer”
För vissa har händelsen satt djupa spår, för andra är vardagen tillbaka igen. Arbetet har besökt butikerna längs Drottninggatan tio månader efter terrordådet.
Den 7 april 2017 går en av de anställda i Zara-butiken på Drottninggatan iväg på lunch.
Hon hamnar mitt i terrordådet och blir påkörd av lastbilen. Hon förs till sjukhus med både kropps- och skallskador, hjärnskakning och hörselskador.
Nio månader senare är hon fortfarande inte tillbaka på jobbet. Zaras HR-chef Vanda David säger att kvinnan är sjukskriven. De har inte haft kontakt sedan augusti.
– Så jag vet väldigt lite.
Varför har ni inte varit i kontakt sedan dess?
– Det är för att hon ska få den tid hon behöver.
Hon vet inte exakt vilket stöd kvinnan fått eller hur prognosen ser ut. Det är oklart när hon är tillbaka igen.
Även på andra håll märks att händelsen satt djupa spår.
I en Jack & Jones-butik vill den ansvariga inte prata mer om det som hänt med journalister. Det har varit en jobbig tid, sammanfattar hon.
Sofia Olsson är butiksmedarbetare på Body Shop på Drottninggatan. Varken hon eller kollegorna skadades fysiskt, men de var chockade.
– Vi har fått mycket stöd, först dagarna efter genom ett krismöte med psykolog. Vi har även haft frihet att ringa psykolog vid behov.
Själv har hon inte känt behov av så mycket stöd. Och nu känns det nästan som vanligt. Förutom om något händer som sticker ut från det normala.
– Om något smäller eller dånar utanför reagerar jag mer, jag är mer uppmärksam även om jag känner mig trygg i butiken, säger hon.
Carola Jeppsson Hjertsberg är säljare på H&M Home, som ligger mitt emot Åhléns-varuhuset, där lastbilen körde rakt in. Hon var på lunch när det hände.
– Jag känner mig inte påverkad nu, men det finns i tankarna. Man vet att det kan hända igen. Och jag vet de som känt oro för att åka tunnelbana.
Hon och de andra anställda erbjöds samtalsstöd och hon känner att arbetsgivaren hanterade situationen bra.
I andra tidningar har Malin Emtö, säljare på Esprit, berättat om en kund som fick panikångest och hur hon såg påkörda människor.
Så här i efterhand tycker hon att de hanterade krissituationen bra.
– Det påverkar mig inte så mycket i dag. Jag var tillbaka efter två dagar, det tog inte så långt tid att komma tillbaka till det normala.
Efter händelsen har kunder som tvingades stanna kvar i butiken under terrordådet kommit tillbaka med blommor och choklad för att tacka, berättar hon.
– Vi fick också erbjudande om att gå hos en psykolog specialiserad på krissituationer dagen efter. Man fick fortsätta gå dit, men ingen här gjorde det.