Arbetet har tidigare berättat om konflikten mellan de anställda och ledningen på företaget Jysks butiker i Helsingborg, som tidningen Handelsnytt rapporterade om i slutet av maj.

Bland annat ska skyddsombud ha fått sparken, fackliga ha känt sig trakasserade och anställda hindrats från att få tillgång till Arbetsmiljöverkets hemsida i butiken.

Nu berättar Handelsnytt om fler problem på företaget. Flera anställda har, enligt tidningen, problem med smärta i rygg, axlar och nacke. Möjligheten till rehabilitering och omplacering upplevs som mycket liten. Skadar man sig riskerar man att inte få förlängt vikariat, eller till och med att bli uppsagd.

Handelsnytt har gått igenom alla inspektioner som Arbetsmiljöverket, genomfört på Jysk mellan 1 januari 2016 och 8 juni i år. Totalt handlar det om 13 Jysk-butiker där Arbetsmiljöverket hittat 97 brister och ställt krav på åtgärder.

En av de som skadat sig på företaget var Ulla Lavin som jobbade på Jysk i över 20 år tills dess att ryggen gick sönder 2012 då hon blev hon heltidssjukskriven.

När en läkare året därpå slog fast att Ulla Lavin behövde opereras och att hon inte kunde återgå till sina gamla arbetsuppgifter såg Jysk det som ett skäl för uppsägning.

– Jag och facket försökte länge få till rehabilitering, eller en anpassning av min tjänst. Men klarade man inte av tempot så hade man inget där att göra, det var tydligt, säger Ulla Lavin till Handelsnytt.

”Jysk bedriver häxjakt på anställda”

Arbetsrätt

Enligt företaget har man gjort vissa förbättringar sedan Ulla Lavin sas upp men kedjans fackklubbar i Umeå, Borås och Helsingborg menar fortfarande att den fysiska arbetsmiljön är väldigt ansträngd.

Jysks HR-chef Charlotta Lindborg förnekar dock, i en mejlintervju med Handelsnytt, att en skada kan innebära risk för uppsägning på företagets butiker.

– Om en medarbetare skadas på arbetsplatsen är det aldrig skäl till att en anställning avslutas. Jag känner inte till några medarbetare som anser detta.

Hon menar också att sjukfrånvaron och antalet olyckor minskat hos Jysk över åren.

– Den totala sjukfrånvaron i våra butiker är 4,3 procent vilket är under genomsnittet i branschen, skriver hon till Handelsnytt.