Svenska Autoliv har 11 000 anställda i Mexiko, där de tillverkar säkerhetsbälten och krockkuddar. Det är en betydande del av företagets totalt 70 000 anställda och nettoimporten till USA ligger på motsvarande över 1 miljard kronor om året.

– Det ger en ganska bra fingervisning om det skulle bli någon tariff eller tull på det, hur det skulle påverka oss, säger Thomas Jönsson, informationschef på Autoliv.

Läs också – Mexikanska arbetare oroas av Trump

Han förklarar att de än så länge inte påverkats konkret av de nya tongångarna från USA, men att de är vaksamma för att snabbt kunna agera om det skulle behövas.

Nafta har bidragit till att handeln över gränsen är tätt sammanflätad, vilket gör att företag på båda sidor skulle påverkas stort om frihandelsavtalet ändrades i grunden eller om de 20-procentiga importtullar som president Donald Trump hotat med blir verklighet. Komponenter som produceras i ena landet exporteras till det andra för att monteras och sedan exporteras tillbaka igen.

Höjda tullar är dock inte knäckfrågan för Autoliv. Även om majoriteten av deras produkter hamnar i USA i slutändan, levererar företagets mexikanska fabriker framför allt till biltillverkare i Mexiko.

– Men det är klart att skulle de börja flytta tillverkning har det såklart en påverkan på oss också. Jag kan inte säga att vi planerar för det, för så nära förestående ser det inte ut att vara, men vi tänker på sådana scenarier, säger Thomas Jönsson.

Åsa Welander 

 

Modern office buildings, condominium in big city downtown with Motorway, Expressway, Freeway the infrastructure for transportation in modern city, urban view at twilight time